جغرافياي ايران جعليجهان

ھرجا سخن از تروریسم است، نام جمھوری ضداسلامی و گروەھای نیابتی اش میدرخشد

محاکمه 2 عضو حزب‌الله لبنان به اتهام دست داشتن در انفجارهای 2012 بلغارستان


دادگاهی در بلغارستان امروز دوشنبه 21 سپتامبر 2020 دو عضو حزب‌الله لبنان را به اتهام دست داشتن در انفجارهای سال 2012 فرودگاه بورگاس این کشور محاکمه می‌کند.

به گزارش مجله «نیوزویک» تحقیقات انجام شده از سوی دولت بلغارستان با دست یافتن به دلایلی قاطع به این نتیجه رسیده که حزب‌الله لبنان از متهمان حمایت مالی و لجستیک انجام داده است و در آن حمله از مواد نیترات آمونیوم استفاده شده است.
در پی مشخص شدن نقش حزب‌الله در انبارسازی مقادیر زیادی مواد منفجر و نیترات آمونیوم در بندر بیروت و همچنین تمرکز نگاه‌ها بر سلسله اقداماتی تروریستی با استفاده از این ماده که اعضای این گروه متهم به ارتکاب آن در خارج از لبنان هستند، دلیل مشترک استفاده از مواد نیترات آمونیوم، اینک پرونده انفجار بندر بیروت نه تنها بر لبنان سایه افکنده، بلکه قاره اروپا را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است.

در کشور بلغارستان و پس از گذشت 8 سال از انفجار فرودگاه بورگاس در شهر سارافاوو که یک اتوبوس حامل توریست‌های خارجی را هدف قرار داده بود امروز دوشنبه متهمان این حمله به نام‌های «میلاد فرح » و «حسن الحاج حسن» که هر دو از اعضای حزب الله تروریستی لبنان‌اند، به طور غیابی محاکمه می‌شوند.

این دو عکس که توسط وزارت کشور بلغارستان منتشر شده متعلق به حسن الحاج حسن شهروند کانادایی، سمت راست و ميلاد فرح شهروند استرالیایی معروف به حسین حسین سمت چپ است که هر دو متهم به دست داشتن در بمب‌گذاری در ژوئیه 2012 بورگاس هستند.

بنا به گزارش مجله نیوزویک آمریکا، در تحقیقاتی که دولت بلغارستان انجام داده با دلایل قطعی مشخص شده که یگان امنیت خارجی وابسته به حزب‌الله لبنان حمایت لجستیک و مالی از عاملان حمله فرودگاه بلغارستان انجام داده است.

در انتظار نتایج این محاکمه‌ که تا حدود زیادی مشابه محاکمه بین‌المللی عاملان ترور رفیق حریری است و محکوم شدن دو تن از عناصر حزب‌الله، بدون اینکه خود این گروه شبه‌نظامی محکوم شود، این پرسش مطرح می‌شود که آیا آنچه در دادگاه لاهه اتفاق افتاده در دادگاه ویژه بلغارستان نیز اتفاق خواهد افتاد؟

در این راستا موضع صوفیه پایتخت بلغارستان اما با سایر کشورهای اتحادیه اروپا متفاوت است و در حالی که ابزاری را برای شناسایی حزب‌الله به عنوان سازمانی تروریستی مشخص کرده است، کشورهای اروپایی و از آن جمله فرانسه بر این عقیده‌اند که ممنوعیت شبه‌نظامیان حزب‌الله می‌تواند ثبات لبنان را بر هم زده و فرصت‌های ارتباط دیپلماتیک به دولت این کشور را تضعیف ‌کند.

فواد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا