جغرافياي ايران جعليجهان

یک کارشناس اقتصادی: نرخ تورم ۶۰ درصد است، مرکز آمار با دستور دولت عددسازی می‌کند

احسان سلطانی،‌ پژوهشگر و کارشناس اقتصادی، ضمن انتقاد از «عددسازی» مرکز آمار ایران اشغالگر گفت نرخ واقعی تورم کلی سالانه در مرداد حداقل ۶۰ درصد است.

سلطانی در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا که یکشنبه ۳۰ شهریور منتشر شد گفت: «من تصورم بر این است که مراکز آمار دستورات دولت را اجرایی می‌کنند و در واقع آن چیزی که آنها می‌خواهند را اعلام می‌کنند. اگر کمی دقت کنیم،‌ عددسازی آماری را به عینه می‌بینیم.»

این کارشناس اقتصادی درباره اینکه چرا مرکز آمار نرخ تورم بالای ۶۰ درصد را اعلام نمی‌کند گفت: «کاملا روشن است؛ مرکز آمار ایران(اشغالگر) نهادی است که رییس آن را دولت تعیین می‌کند. بالاخره هرچه دولت می‌گوید و می‌خواهد آنها به عنوان نرخ تورم اعلام می‌کنند.»

وی با اشاره به اینکه مرکز آمار نرخ تورم دخانیات در مرداد امسال نسبت به مرداد سال قبل را کمتر از ۳۰ درصد اعلام کرده گفت: «هر کسی که به هر نحوی با دخانیات سروکار داشته باشد می‌داند که از مرداد سال قبل تا مرداد امسال قیمت دخانیات حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ درصد بالا رفته است.»
او همچنین به افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت لوازم خانگی اشاره کرد و وابستگی به دلار را از دلایل افزایش نرخ تورم و رشد قیمت کالا و خدمات دانست.
به باور این کارشناس اقتصادی، قیمت‌ها در نیمه دوم سال افزایش خواهد یافت و نرخ تورم بالای ۶۰ یا ۷۰ درصد خواهد رفت.

فواد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا