دیدگاه‌ها

آلت تناسلی در منشور کورش، آیا کورش، آلت_پرست بود؟

انتشار برای نخستین بار..

در منشور منسوب به کورش هخامنشی آمده که او، مردوک(بمعنای گوساله) را خدای خود می‌نامد. کورش در همین منشور، چند بت را هم به عنوان خدایان خود تقدیس کرده است. اما علاوه بر بت پرستی و گوساله پرستی(بنی اسرائیل بعد از نجات از چنگ فرعون، به گوساله پرستی آوردند)، موضوعی دیگر نیز در منشور کورش، جلوه نمایی می‌کند. آنهم ادبیاتی است که آلت پرستان جهان باستان از آن استفاده می‌کردند. کورش می‌گوید‌‌‌: “مردوک به آلت تناسلی من برکت داد”.
آیا کورش هخامنشی، علاوه بر گوساله پرستی، آلت پرست هم بود؟

در منشور منسوب به کورش خونریز هخامنشی، او به روشنی، بت‌های بَعَل و مردوک و نَبُو را خدای خود می‌خواند. پیش‌تر در این زمینه سخن گفتیم که مردوک (Marduk) به معنی گوساله است، خدای بت پرستان بابِل باستان. یکی از خدایان شیطانی جهان باستان. در هر صورت، کورش آنرا خدای خود می‌خواند. نه یک بار. بلکه بیش از 10 مرتبه این عبارت را تکرار و بر آن تأکید کرد.
اما قضیه به همینجا ختم نمی‌شود. علاوه بر بت پرستی و گوساله پرستی، موضوعی دیگر نیز در منشور کورش، جلوه‌گری می‌کند. آن هم ادبیاتی است که آلت پرستان جهان باستان از آن استفاده می‌کردند… اگر قضیه برایتان جالب شد، ادامه را بخوانید!

در بند 14 منشور می‌خوانیم که کورش می‌گوید:

i-na ki-it-tì ù mi-šá-ru iš-te-né-‘e-e-ši-na-a-tì dAMAR.UTU EN GAL ta-ru-ú ÙGmeš-šú ep-še-e-ti-ša dam-qa-a-ta ù ŠÀ-ba-šu i-ša-ra ha-di-iš ip-pa-li-i[s]

ترجمه‌ای که مترجمین فارسی ارائه کردند، عموماً به این شکل است: «به دادگری و راستی شبانی کرد. مردوک، سرور بزرگ، که پرورندهٔ مردمانش است، به کارهای نیک او (=کوروش) و دل راستینش به شادی نگریست».[1]

اما واژه‌ای که در این میان، حساسیت موضوع را برانگیخته است، لفظ i-ša-ra است: برخی مترجمین مثل دکتر حسین بادامچی، واژه išara و išaru را به معنی «عدالت و راستی» گرفته‌اند. اما وقتی به فرهنگنامه اکدی ـ فرانسوی وابسته به انجمن باستان‌شناسی Association Assyrophile de France مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که این لفظ، دو معنی دارد. یکی «عدالت» و دیگر «آلت تناسلی». در واقع این واژه به معنی آلت تناسلی مرد، و آلت تناسلی سگ pénis (homme, chien) است،[2] در واژه نامه انگلیسی ـ اکدی (glosbe) نیز همین معنا آمده که išaru به معنی آلت تناسلی است که این همان اندیشه و باور آلت‌پرستان جهان باستان است که آلت تناسلی را نماد عدالت و زندگی می‌دانستند (البته عدالت شیطانی مد نظر خودشان که همان لذت پرستی مطلق دنیوی است).

لذا معنی عبارت چنین می‌شود: مردوک، سرور بزرگ، که پرورندهٔ مردمانش است، به آلت تناسلی کوروش به شادی نگریست (و در نتیجه، به آلت تناسلی کورش برکت داد و باز نتیجه اینکه، کورش آلت پرست شد).
[1]. شاهرخ رزمجو، استوانهٔ کورش بزرگ، تهران: نشر فرزان روز، 1389، ص 75-79.
[2]. برا مشاهده مراجعه بفرمایید به Association Assyrophile de France (link is external)
[3]. برای مشاهده مراجعه کنید به فرهنگنامه Glosbe(link is external)

فواد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
Http://WWW.ALAHWAZ.COM
Https://t.me/adpffarsi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا