دیدگاه‌ها

فساد رژیم اشغالگر ايران در الاحواز به فاضلاب هم رحم نكرد

در چند وقت اخیر به گفته رژیم اشغالگر یک دختر بچه احوازی در فاضلاب کوی سیاحی قربانی شد . این دختر بچه اولین قربانی نیست بلکه در سال های اخیر فضلاب احواز جان خیلی از مردم احواز رو گرفته. در سال‌های گذشته نیز مواردی از غرق‌در فاضلاب برخی مناطق احواز رخ داده است.که کودکان زیادی جان خود را از دست دادند. کوی سیاحی تنها یکی از مناطق احواز است که سال‌هاست با مشکل فاضلاب شهری روبرو شده است. اکثر محله های عرب نشین احواز وضعیت نامساعدتری دارند و همچنین فرسودگی شبکه آبرسانی روستایی را هم باید به فهرست مشکلات این استان اضافه کرد.
نبود شبکه دفع آب‌های سطحی و فرسوده بودن شبکه فاضلاب باعث شده تا هر سال با شروع پاییز و بارندگی‌ها، خیابان‌های احواز تبدیل به استخر شود و به جای قدم زدن در خیابان‌ها باید دست به شنا شد. در زمان خشکسالی، نوسازی و بازسازی شبکه فاضلاب به ذهن هیچکس خطور نکرد، هرسالی هم که آمد دیگر کار از کار گذشته بود .

فاضلاب مشکل قدیمی شهر احواز بوده و هست. افزایش جمعیت ناگهانی و چند برابر کمر شبکه فاضلاب احواز را که قدمتی ۵۰ ساله دارد شکست، نبود شبکه جامع دفع آب‌های روان و سطحی باعث شد تا همه آب‌های سطحی وارد شبکه فاضلاب شوند و همین مسئله موجب پس زدگی فاضلاب و سرازیر شدن آن به خیابان‌ها شده است. به رغم گذشت بیش از یک دهه اما نه تنها مشکل فاضلاب احواز حل نشده بلکه سال به سال بدتر شده است، همه وعده‌ها هم برای ساماندهی شبکه فاضلاب احواز هم تاکنون فقط روی کاغذ مانده است. همه اینها در حالی است که احواز مرکز نفت است و صنایع بزرگ و ملی مثل نفت، نیشکر و فولاد و حفاری در این شهر وجود دارند و از طرف دیگر چنین مسئله‌ای وجهه احواز را به شدت مخدوش کرده است .

مشکل فاضلاب احواز آن قدر وضعیت وخیمی پیدا کرده است که پای مسئولان نظام را هم به مسئله باز کرده است، وزیر نیرو اخیراً نامه‌ای به رهبر رژیم اشغالگر نوشته و برای تخصیص منابع مالی و اعتبارات لازم تقاضای از صندوق توسعه ملی درخواست داده است که قطعا این اعتبارات در احواز صرف نخواهند شد . موضوعاتی از این قبیل میتوان به .
سال 84 اشاره کرد که بانک جهانی وام ۱۴۹ میلیون دلاری برای اصلاح و تکمیل آب و فاضلاب شهرهای احواز اختصاص داد این در حالی است که در آن زمان به شیراز 127 میلیون دلار اختصاص داده شد و مشکل فاضلاب شیراز برای همیشه رفع شد اکثر این پول ها قطعا صرف اقازاده ها و جنگ هایی نیابتی شده است .
.

اما فاضلاب که بالا می‌زند، بوی تعفن آن باعث ایجاد بسیاری از مشکلات تنفسی می‌شود، علاوه بر آن بالا زدگی فاضلاب تجمع حیوانات موذی و جونده نظیر موش و حشرات را در پی دارد، جابه‌جایی این حشرات و حیوانات موذی موجب گسترش و شیوع بیماری‌های عفونی و غیر عفونی می‌شود.
و در سال هایی اخیر فقط بخش کشاورزی بیش از 950میلیارد خسارت خورده است
ایا وقعا این حق مردمان مظلوم احواز است.


أبو ماجد دلفی احوازی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا