الاحوازجغرافياي ايران جعليملل تحت ستم

شورای ملی نیروهای مبارز احواز اعدام ۱۱ شهروند بلوچ توسط دولت ایران را محکوم مینماید

به گزارش منابع خبری بلوچستان، دولت ایران در طول یک ماه ۱۱ شهروند بلوچ به نام های:

انور علیزهی ۳۰ دی ۹۹
جما زاروزهی ۲۴ دی ۹۹
مجید ریگی ۲۰ دی ۹۹
امید محمودزهی ۱۴ دی ۹۹
حسن دهواری ۱۴ دی ۹۹
الیاس قلندرزهی ۱۴ دی۹۹
مهربان براهوی ۶ دی ۹۹
عبدالحمید میربلوچزهی۶ دی ۹۹
عبدالباسط خشت ۳۰ اذر ۹۹
شعیب ریگی ۲۹ اذر ۹۹
بهنام ریگی۲۹ اذر ۹۹
را اعدام نموده است.
این اعدام ها در شرایطی انجام می‌شود که ملت های غیر فارس از جمله الاحواز و کوردستان شاهد دستگیری های دسته جمعی در ماه های گذشته بوده و شرایط امنیتی شدیدی این مناطق را فرا گرفته است.
سخنگوی شورای احوازی آقای طارق جاسم در بيانيه اي اعدام غیر انسانی یازده شهروند بلوچ در روزهای گذشته را نقض فاحش حقوق بین المللی دانسته و از جامعه جهاني خواستار دخالت فوری و فشار بر دولت ایران شد.

جاسم اضافه کرد: این اعدام ها نظر ما را تایید می کند که وضعیت حقوق بشر در ایران و بخصوص در مناطق ملت های غیر فارس بسیار اسفناک و تهدید کننده می‌باشد.

جوامع قومی در ایران، از جمله آذری ها، بلوچ ها، ترکمن ها، كوردها، و عرب ها، در بهره مندی از حقوق سیاسی، مدنی، اقتصادی و فرهنگی خود با تبعیض روبرو هستند. فعالان سیاسی و فرهنگی جوامع قومی اغلب پس از دستگیری و آزار خودسرانه مورد شکنجه قرار می گیرند و در دادگاه های غیرقانونی انقلاب اسلامی قربانی محاکمه هایی به شدت ناعادلانه می شوند.

این فعالان در بعضی موارد به همکاری با گروه های مخالف فعال در خارج از کشور و محاربه متهم و به اعدام محکوم می شوند. به ویژه ملت عرب الاحواز، بلوچ ها در بلوچستان و كوردها در كوردستان به میزان نامتناسبی قربانی اعدام بوده اند.

اعدام فعالان سیاسی و فرهنگی در ایران با نقض معاهدات حقوق بشری‌ای که در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده‌اند و در تعدی آشکار به قوانین داخلی و بین المللی صورت گرفته است. به ویژه، دولت ایران حق حیات ، مصرح در ماده ششم میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و حق آزادی از شکنجه ، مصرح در ماده هفتم میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ، و حق محاکمه منصفانه و علنی ، مصرح در ماده چهاردهم میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی را زیر پا گذاشته است.

در همین خصوص صلاح ابوشریف از رهبران شورای احوازی نگرانی شدید خود را از دستگیری‌های دسته جمعی و اعدام های خودسرانه و ناعادلانه دولت ایران نسبت به ملت های غیر فارس اعلام نمود، او که در جبهه ملل غیر فارس برای حق تعیین سرنوشت نیز فعالیت می کند با توجه والایی نسبت به امور این شهروندان نگرانی این مؤسسه را نیز یادآور شد و خواستار توقف سریع این تجاوزهای غیر قانونی دولت ایران نسبت به ملت های غیر فارس در ایران شد.

در گذشته و در جایی دیگر فعالان حقوق بشر می‌گویند متهمان و زندانیان در مناطق بلوچستان، کردستان، الاحواز و آذربایجان بیشتر با برخوردهای خشن و مجازات‌های سختگیرانه روبرو هستند، اما اطلاع‌رسانی و پوشش رسانه‌ای کمتری درباره آنها انجام می‌شود.
مجموعه ای از این فعالان حقوق بشری پیشتر گزارش داده بودند که در سال ۲۰۲۰ دست کم ۲۳۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند و بیش از ۷۰ درصد از این اعدام‌ها به صورت مخفیانه و در مناطق ملت های غیر فارس اجرا شده است.

طارق جاسم
سخنگوی شورای ملی نیروهای مبارز احوازی

۲۴ ژانویه ۲۰۲۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا