الاحواز

حقابه تالاب های الاحواز اشغالى هنوز ابلاغ نشده است.

احمد غافلی زاده جلیعه

محدودیت هایی که به نام حقابه برای هورالعظیم تمام شد .
معاون حفاظت محیط زیست الاحواز اشغالى از عدم ابلاغ میزان حقابه پنج تالاب اصلی الاحواز خبر داده است .
به گزارش خبرگزاری ایرنا « عادل مولا » با تاکید بر حیاتی بودن تامین آب برای تالاب ها ، گفته است میزان حقابه پنج تالاب اصلی الاحواز با توجه به شرایط اقلیمی و منابع آبی تعیین شده اما هنوز ابلاغ نشده است.


به گفته معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست ، احواز اشغالي با داشتن پنج تالاب اصلی و بیش از ۱۰ میکروتالاب ، ۲۱ درصد تالاب های جغرافیایی جعلی موسوم به ایران را در خود جای داده است.
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست احواز اشغالى گفته است که وزارت نیرو باید به حداقل ۱۰۰ هزار هکتار از مساحت تالاب هورالعظیم » ۱/۸ میلیارد مترمکعب حقابه ، برای حداقل ۸۵ هزار هکتار از مساحت تالاب فلاحية» ۱/۵ میلیارد مترمکعب حقابه ، برای حداقل پنج هزار هکتار از مساحت تالاب « الميناو» ۱۶۲ میلیون مترمکعب حقابه ، برای حداقل چهار هزار هکتار مساحت تالاب « میانگران » ۷۸ میلیون مترمکعب رواناب و سیلاب و برای حداقل یک هزار و ۴۰۰ هکتار تالاب بندون ۲۰ میلیون مترمکعب سیلاب و رواناب اختصاص دهد .
به گفته عادل مولا از میان این تالاب ها ، بخش های شمال و شمال شرق تالاب فلاحية به دلیل اینکه از رودخانه جراحی آورد ندارد ، شرایط آبی نامناسبی دارد و در قسمت های مرکزی و جنوبی پس از اجرای طرح انتقال آب کارون اندکی بهبود حاصل شده است .
این مقام محیط زیستی با اشاره به فصل بارش های زمستانی گفته است برخی از تالاب های احواز در حال حاضر وضعیت مناسبی دارند اما در ماه های آینده که مصرف و تبخیر آب بیشتر می شود ، وضعیت مجددا نگران کننده خواهد شد .
دوم فوریه ( ۱۴ بهمن ) به نام روز جهانی تالاب ها نامگذاری شده و شعار امسال این روز « پیوند ناگسستنی ، آب ، تالاب و زندگی » اعلام شده است .

مرکز اطلاع رسانی جبهه دموکراتیک مردمی الاحواز

http://WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا