الاحوازجغرافياي ايران جعليدیدگاه‌هاملل تحت ستمگزارش ها

مصاحبه‌ی مطبوعاتى با رييس سازمان زحمتكشان احواز جناب آقاى امير الاحوازي

امير احوازي

میتوان گفت يكى از موسسات كليدى که در انعكاس صداى مظلوميت كارگران و جامعهٔ كارگرى نقش بسزایی دارد، سازمان زحمتكشان است. یکی از اهداف این سازمان حمايت از جامعه كارگرى مى باشد.
اما از اهداف اساسى تشكيل اين سازمان، ایجاد پل ارتباطى ميان جامعهٔ كارگرى در داخل خاك احواز و جامعهٔ بين المللى و سازمان هاى حقوق بشرى است.
ما مى دانيم كه آسيب پذيرترين قشر جامعهٔ احوازى، قشر كارگر است كه با وجود کاستی‌ها و مشقات بسیار، از حقوق ابتدايي خود كاملا محروم بوده و در بسیاری موارد، حقوق ماهيانه خود را نیز بصورت مستمر دريافت نمی‌نمایند.

به دليل اهميت موضوع کار و کارگر و اطلاع رسانى در مورد مشكلات عديدهٔ اين قشر از جامعه، مصاحبه‌ای مطبوعاتى با رييس سازمان زحمتكشان احواز آقاى امير احوازي ترتيب داديم كه مشروح آن در ذيل مى آيد:

 

1️⃣ هدف اين سازمان چيست و به چه گروه يا نهادهایی كمک میکند؟
جبهه دمكراتيك مردمی احواز بدلیل توسعه فعاليتهای تشكيلاتی خود در تمامی زمينه های مبارزه با رژيم اشغالگر ايران و بصورت تخصصی كه شامل مبارزه سياسي فرهنگى و اقتصادي است، موسسات و زيرمجموعه های مختلفي را تحت پوشش دارد. بدين منظور در اکتبر 2017 تصمیم به تشکیل سازمان زحمتکشان گرفت. هدف از تشکیل آن انعکاس اعتراضات متعدد کارگران و جوانان بیکار، وضعیت معیشتی و حقوقی اسفبار نیروی کار در الاحواز و در میان جوانان احواز اشغالی و وضعیت اقتصادی در سطح جامعه است.
جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز تصمیم گرفت تا سازمانی را تشکیل دهد که مدافع و منعکس کننده صدای قشر زحمتكش و طبقه كارگر در احواز و حتى دیگر زحمتكشان ملل غير فارس باشد. این سازمان هر اتفاق و اعتصاب و هر نوع نقض حقوقی سیستماتیک که علیه این قشر از جامعه کارگران و زحمتکشان صورت میگیرد را به جامعه جهانی منعکس میکند و اخبار آنرا سریعا را منتشر می‌نماید. همچنین سعی در آموزش و آگاه سازی و ارائه راهکارهای بیشتر به این قشر از جامعه نسبت به حقوق و مطالبات قانونی آنها دارد. نیز این سازمان برنامه‌هایی برای اتحاد و منظم کردن اعتراضات کارگران و زحمتکشان و جوانان در دست تهیه دارد.

2️⃣ از چه راههایی میتوانید به زحمتکشان کمک کنید؟
در واقع کمک به زحمتکشان و کارگران الاحواز بیشتر در رسانه ای کردن تظاهرات و اعتراضات و درد و رنجهایی که این قشر از جامعه به خود می بیند است. رسانه‌ای کردن این اخبار نه تنها بصورت متن، عکس و ویدیو در رسانه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، بلکه به مؤسسات بین المللی وابسته به سازمان حقوق بشر سازمان ملل متحد و نهادهای متولی دفاع از حقوق کارگران ارسال می‌گردد. همچنین در تنظیم و تشریح بهتر و تمرکز بیشتر بر مطالبات کارگران و اعتصابات آنها توجه شده و راههای برگزاری مسالمت‌آميز مطالبات کارگری بصورت مستقیم در برخی منابع خبررسانی وابسته به جبهه دمکراتیک مردمی در الاحواز یا همان سوشیال مدیا منتشر می‌شوند.

3️⃣ آیا سازمان شغل با سازمانهای بین المللی کار در افشای ظلم وستم به زحمتکشان در الاحواز اشغالی و جغرافیای سیاسی موسوم به ایران در ارتباط است؟
همانطور که در جواب سوال اول گفتيم همه اخبار و اتفاقاتی که رخ میدهند را به تمام نهادهای حقوق بشری و سازمانهای جهانی مرتبط به دفاع از کارگران و زحمتکشان ارسال می‌شوند.

4️⃣ آیا زحمتکشان با شما در ارتباط هستند و چه انتظاری از کارگران و زحمتکشان دارید تا صدای اعتراض آنان و خواسته‌های آنها به گوش اتحادیه‌های کارگری و سازمانهای بین المللی برسد؟
بله,زحمتكشان بطور مستقيم و غير مستقيم با اين سازمان در ارتباط هستند. اكثر آنان از طریق شبکه‌های اجتماعی با ما در ارتباطند. برخی از خبرها به طور مستقیم به سازمان کارگران الاحوازیه ارسال میشوند و سپس به صورت خبر کوتاه و یا بلند در سوشیال مدیا پخش میشوند.
انتظاری که از زحمتکشان می‌رود اینست که اعتراضات و اعتصابات کارگری خود را منظم تر و هدفمندتر انجام دهند. مثلا در اعلامیه‌ها یا گزارشاتی که قرار است ارسال شوند، از آنها خواسته میشود مطالباتشان را بر روی کاغذ دقیق ذکر کنند. بطور مثال: ذکر مدت زمان حقوق و مزایای عقب افتاده، افزایش دستمزدها، پرداخت بیمه کارگری، مرخصی‌ها، اخراجها و غیره را گزارش کنند. و یا اینکه آیا از جوانان بومی جویای کار استفاده می‌شود یا نیروهای غیر بومی در شرکتها به کار گرفته میشوند.

البته در این راه کارگران و جوانان بومی جویای کار نباید از گزارش ظلم و ناحقی ترسی به دل داشته باشند. جوانان احوازی همیشه اعتصابات و اعتراضات بحق خود را به صورت مسالمت آمیز برگزار می‌کنند و ما قویاً خواهان این هستیم، اما برعکس آنچه که اتفاق می‌افتد، نظام‌ اشغالگر ایران سعی کرده و میکند اعتصابات و اعتراضات مسالمت آمیز زحمتکشان و جوانان جویای کار را به سمت خشونت بکشاند، [مانند کارگران شرکت نیشکر قوماط (سبع اتلال)و کارگران گروه صنعتی فولاد احواز پایتخت] تا بهانه‌ای برای سرکوبشان داشته باشند. اما دیدیم که این سیاست با شکست مواجه شد.
یا کارگران گروه صنعتی فولاد الاحواز در منطقه کیان پارس الاحواز پایتخت که اعتصاب بزرگی برپا کردند، نیروهای اطلاعاتى و انتظامی نظام اشغالگر ایران برای به خشونت کشیدن اعتراضات مسالمت آمیز کارگری یکی از کارگران معترض را با ماشین زیر گرفتند و متاسفانه باعث فوت او شدند. این جنایت، نمی‌تواند کار مردم عادی باشد و فقط میتوان گفت کار نیروهای اطلاعاتی نظام بوده است تا دستاویزی باشد برای به خشونت کشاندن اعتراضات کارگران. اما خوشبختانه کارگران معترض هوشیار بودند و نقشه نیروهای امنیتی نظام اشغالگر ایران نقش بر آب شد. کارگران بدانند جامعه جهانی با شماست. بدانید که همه کارگران جهان با شما هستند هرچه بیشتر آگاهتر و بیدارتر باشید، در تهیه گزارش، عکس، فیلم، نحوه شعار سردادن و نحوه برگزاری اعتراضات، بیشتر به احقاق حقوق خود خواهید رسید.

5️⃣ پیام شما به کارگران و زحمتکشان تهیدست در احواز اشغالی چیست؟
سازمان دفاع از زحمتکشان الاحواز قویاً می‌داند که هموطنان الاحوازی ما کارگران و زحمتکشان آن، رنج کشیده ترین طبقه جامعه الاحواز هستند و بخوبی می‌داند که در چه وضعیت اسفناک اقتصادی و معیشتی بسر می‌برند. اما با اینحال درخواست ما از این عزیزان اینست که هرگز برای مطالبه حق خود سکوت اختیار نکنند. این حقی که تا به امروز از ظالمان متجاوز اشغالگر ایرانی گرفته‌اند، هر چند کوچک اما قابل تحسین است. اما باید دیگر خواسته ها و حقوق خود را از چنگ متجاوزان اشغالگر بستانند. به وعده و عیدهای پوچ و دروغ مسئولین خائن دلخوش نباشند به حقوق حداقل خود که بسیار کمتر از دیگر همکاران غیربومی خود دریافت میکنند باید معترض باشند. اهداف آنها باید چیزی باشد که در برگیرنده تمام حقوق آنها شود. یعنی حقوق کارگری و حق استخدام در تمام شرکتها و اداراتی که در الاحواز اشغالی تأسیس شدند را بدست بیاورند. اولویت استخدام با نیروهای بومی است نه مهاجران غیربومی. اولویت آن برای جوانان الاحواز است. آن عده انگشت شمار جوانان احوازی که در سازمانها، ادارات و موسسات و شرکت‌ها استخدام شده‌اند، باید برای ما تصاویر، عکس و یا فیلم از لیست استخدامی های غیربومی را ارسال کنند. مثلا چه تعداد استخدام های جدید غیربومی صورت گرفته است. و یا چه تعداد از کارگران بومی اخراج شده و بجای آنها نیروی غیربومی استخدام شده‌اند. این خدمت بزرگی در حق خودشان است زیرا این یک افشاگری بزرگ است و رژیم بشدت از آن هراس دارد. دیگر کارگرانی که استخدام رسمی شده‌اند نباید دیگر همنوعان و هموطنان خود را فراموش کنند. شما نیز باید در افشای حقایق از ریز و درشت آنها در صف اول مبارزه باشید. ساکت نباشید، متحد و منسجم باشید، دشمن در حال عقب نشینی است.

در انتها مركز اطلاع رساني جبهه دمكراتيك مقدمي الاحواز از صبر و حوصله مهمان محترم جناب آقاى امير الاحوازي رييس سازمان زحمتكشان تشكر مى نمايد و توفيق و موفقيت او را از خداوند متعال خواستاریم.

مصاحبه کننده: كاظم مياحي

مركز اطلاع رساني جبهه دمكراتيك مردمي الاحواز

2021.02.10

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا