جهان

محمد بن سلمان: توافق هسته‌ای مانع از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی نمی‌شود

دبی-العربیه.نت فارسی
شاهزاده محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی با انتقاد از توافق هسته‌ای ایران گفت که این توافق تنها دست‌یابی ایران به سلاح اتمی را به تاخیر می‌اندازد اما جلوی آن را نمی‌گیرد.

شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، ولی‌عهد، معاون رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع سعودی در جریان سفر رسمی سه هفته‌ای خود به ایالات متحده آمریکا، سه‌شنبه 27 مارس در دیدار با مدیران و خبرنگاران روزنامه «نیویورک تایمز» در نیویورک، مجددا و  از توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» میان ایران و کشورهای غربی انتقاد کرد و گفت :«این توافق دستیابی تهران به سلاح اتمی را به تاخیر می اندازد ولی مانع از آن نمی شود».

اشاره شاهزاده محمد بن سلمان به توافقی است که ژوئیه 2015 میان ایران و گروه 1+5 منعقد شد و یک سال بعد به اجرا درآمد. برپایه این توافق، در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران در مدت زمانی مشخص، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو یا تعلیق شد. آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان، گروه 1+5 را تشکیل می‌دهند.

شاهزاده محمد بن سلمان «مشاهده ایرانی‎ها را در حالی که برای دستیابی به سلاح اتمی تلاش می کنند» را به «لحظه شماری برای اصابت گلوله به سر» تشبیه کرد.

ولی‌عهد سعودی در ادامه افزود: «ما هدف ایران را می‌دانیم (..) اگر آن‌ها به سلاح اتمی دست یابند، از آن به عنوان سپری استفاده می‌کنند  که به آن‌ها مصونیت می‌دهد تا هر کاری بخواهند در منطقه انجام دهند».

وی بر ضرورت جایگزینی این توافق با توافقی دیگر تاکید کرد تا ضمن تضمین منع مطلق و همیشگی دستیابی ایران به سلاح اتمی، از دیگر فعالیت‌های این کشور برای برهم زدن ثبات و ایجاد ناامنی در منطقه جلوگیری کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا یکی از سرسخت‌ترین منتقدان توافق هسته‌ای با ایران است که دوره ریاست جمهوری باراک اوباما حاصل شد. ترامپ خواستار لغو یا بازنگری در مفاد این توافق است که از آن با عنوان «ناقص» و بدترین توافق ممکن یاد کرده است.

ولی‌عهد سعودی همچنین با تاکید بر تلاش‌های پادشاهی عربی سعودی برای حل بحران یمن از طریق روند سیاسی، حملات موشکی شامگاه یکشنبه 25 مارس شبه نظامیان حوثی ی به خاک کشورش را «نشانه ضعف و آخرین تلاش های ذلیل و شکست خورده حوثی‌ها» دانست.

حوثی‌ها شامگاه پنجشنبه با شلیک 7 موشک بالستیک ساخت ایران به مناطق مسکونی در سعودی، یک غیرنظامی را کشته و یک تن دیگر را زخمی کردند. پدافند هوایی سعودی این موشک‌ها را رهگیری و منهدم کرد. 

 شاهزاده محمد بن سلمان مجددا دیدگاه خود مبنی بر «ربوده شدن اسلام» توسط گروه‌های تروریستی و افراط گرا را مورد تاکید قرار داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا