الاحواز

تجمع اعتراضی عرب‌های الاحواز مقابل صدا و سیما با «یزله» و پایکوبی!!!

دبی-العربیه.نت فارسی
هزاران شهروند عرب الاحواز صبح روز چهارشنبه 28 مارس مقابل ساختمان صدا و سیمای الاحواز( خوزستان)، واقع در بلوار گلستان اهواز، در اعتراض به آنچه «رفتارهای نژادپرستانه» علیه عرب‌ها توسط رسانه رسمى كشور خواندند تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به گزارش سازمان حقوق بشر الاحواز، این تجمع با یزله رقص پایکوبی سنتی مردان عرب و هلهله زنان عرب هنگام سر دادن شعارهای عربی همراه بود.

این اعتراض علیه یک برنامه کودک «کلاه‌قرمزی» که در 23 مارس 2018 و همزمان با دومین روز سال نوی شمسی در شبکه دوم تلویزیون رسمی ایران پخش شد، صورت گرفت. در این برنامه، مجری، عروسک‌هایی که لباس قومیت‌ها را پوشیده‌اند را روی نقشه ایران و در جایی که این قومیت‌ها زندگی می‌کنند می‌چسباند ولی در جنوب غربی ایران و روی منطقه الاحواز به جای عروسک نماد مردم عرب، عروسک دیگری را چسباند.

معترضان عرب که روز چهارشنبه در مقابل ساختمان صدا و سیمای الاحواز (خوزستان)، تجمع کرده بودند، خواستار عزل مسؤولان صدا وسیما و معذرت خواهی آن‌ها از ملت عرب شدند.

معترضان با پوشیدن لباس عربی و سر دادن شعارهایی به زبانهای عربی و فارسی، خواهان عذرخواهی مدیران شبکه دو سیمای ایران از ملت عرب و توبیخ عوامل برنامه مزبور شدند.

معترضان با سر دادن شعار «الأحواز النا وما نعطیها» (احواز متعلق به ماست و کسی نمی تواند آن را از ما بگیرد) در اعتراض خود به آنچه سیاست‌های تبعیض آمیز و اقدام دولت مرکزی برای تغییر ساختار جمعیتی منطقه به نفع مهاجران و به حاشیه راندن مردم عرب نامیدند را نشان دادند.

کاربران عرب در شبکه‌های اجتماعی با به راه‌انداختن هشتگ‌های مختلف از جمله هشتگ #أنا_عربی ( #من_عرب_هستم) از مردم عرب خواستند تا متحدانه این عکس را روی پروفایل هایشان بگذارند.

این فعالان کمپین ارسال پیام‌های اعتراض‌آمیز به مدیریت و روابط عمومی شبکه دوم صدا و سیمای ایران راه انداخته و پیامی حاوی تاکید بر وجود عرب‌ها در جنوب غرب ایران ارسال کردند.

این اولین مورد از تلاش‌های صورت گرفته در ایران برای حذف هویت عربی مناطق عربی نیست و پیشتر نیز این موضوع در شکل‌ها و زمینه‌های مختلف خود را نشان داده است. در روز شنبه 4 نوامبر 2017 و همزمان با بزرگداشت روز دانش‌آموز، دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی دخترانه حمزه در روستای بیت‌ محارب در حومه شهر احواز به دلیل عربی صحبت کردن با یکدیگر، از سوی معلم مدرسه که از او با نام «خانم شوشتری» یاد شده مورد اهانت و تنبیه قرار گرفته و از آن‌ها خواسته شد تا صد بار بنویسند «از صحبت کردن در کلاس به زبان عربی پرهیز کنیم».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا