دیدگاه‌ها

قیام بزرگ ١۵ آوریل ٢٠٠۵ احواز اشغالی

ناگهان اعتراضات گسترده ملت بزرگ عربی در شهر احواز پایتخت در شمال احواز اشغالی آغاز گردید. این قیام بزرگ در ١۵ آوریل ٢٠٠۵ آغاز شد و چندین هفته ادامه داشت. در ابتدا، وزارت کشور جعلی موسوم به ایران اظهار داشت که فقط یک نفر کشته شده است. مقامات جنایتکار ایرانی، دولت انگلیس را مقصر ناآرامی‌ها برشمردند. در سال ٢٠٠۶ ایران اشغالگر ده‌ها شهروند احوازی را به اتهام دروغین تروریست و ارتباط با انگلیس اعدام کرد.

علل و عوامل انتفاضه احواز اشغالی

در آن سال، پیامی که منتسب به محمد علی ابطحی، مشاور رئیس جمهور اسبق ایران اشغالگر محمد خاتمی، که از نزدیکان او می‌باشد، بر روی وبلاگی منتشر شد. این نامه حاوی مطالب سری بود. یکی از این موارد، انجام اقداماتی برای کاهش نسبت جمعیت عربها در احواز اشغالی بود. با افزایش نارضایتی‌های مردم بسبب ظلم و سرکوب ملت عرب الاحواز در آن موقع و افشای این سند سری و امنیتی که همانند یک انفجار خشم و غضب ملت الاحواز را در قبال جنایت‌های اشغالگران، همه شهرها و خیابان‌های الاحواز را در پی گرفت. جوانان معترض و غیور عرب اعتراضات خود را از مقابل ساختمانها و مؤسسات دولتی وابسته به ایران اشغالگر در احواز پایتخت از سر گرفتند. که ریشه این اعتراضات نهفته در ظلم و استبداد و بربریت ایرانیان اشغالگر نسبت به عرب‌های احوازی و اشغال سرزمینشان بدست این جنایتکاران قرن ٢١م داشت.

در ابتدا نهادهای دولتی اشغالگران اظهار داشتند که فقط یک نفر کشته شده است. در حالی که یک مقام بیمارستانی در احواز اعلام کرد که بین ١۵ تا ٢٠ نفر کشته شده‌اند.
ابو شاکر الاحوازی، سخنگوی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز نام ٢٠ نفر را ذکر کرد که به گفته او در این درگیری ها کشته شده‌اند. وی افزود، “ده ها نفر زخمی شده و ٣٠٠ نفر دیگر دستگیر شده‌اند.” عفو بین الملل “گزارشهای تأیید نشده” از ٢٠ کشته را ذکر کرد. دیده بان حقوق بشر (HRW) گزارش داد که حداقل ۵٠ نفر کشته شده اند.
تعداد کسانی که بعدها در زندانهای ایران اشغالگر بقتل رسیدند، هیچگاه مشخص نخواهد شد. سانسور خبری و کتمان حقایق توسط ایرانیان بربر اشغالگر شدید است، یه عقیده بیشتر مبارزان احوازی تعداد دقیق کشته شدگان قیام ۱۵ آوریل ۲۰۰۵ به بیش ۴۰۰ شهید احوازی می‌رسد.

انتفاضه ۲۰۰۵ سرآغاز شعله ور شدن خشم خفته در دل تک تک فرزندان این مرز و بوم تحت اشغال ایران بربری است.

راه آزادی از خون می‌گذرد اما عرب از دادن خونش هراسی به دل ندارد. تاریخ پرفراز و نشیب این ملت آنرا بخوبی ثابت کرده است.

سامي الاحوازي

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
Http://WWW.ALAHWAZ.COM
Https://t.me/adpffarsi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا