جهان

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی پايگاهی جديد در باب المندب ایجاد کرد

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که در یمن می‌جنگد روز چهارشنبه پنجم خرداد اعلام کرد که برای مقابله با تهدیدهای شورشیان حوثی تحت حمایت رژیم اشغالگر ایران علیه مسیرهای تجارت دریایی در یک جزیره واقع در ورودی دریای سرخ پایگاه نظامی احداث کرده است.

بیانیه ائتلاف نظامی در واکنش به گزارش اخیر خبرگزاری آسوشیتدپرس صادر شده است. این خبرگزاری به نقل از مقامات حکومت یمن گزارش داد که امارات متحده عربی این پایگاه هوایی را که اخیرا شناسایی شده در جزیره «بریم» که احداث کرده است. این جزیره وسط آبراه «باب المندب» واقع شده و این آبراه را به دو قسمت تقسیم می‌کند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید تصاویر ماهواره نشان می‌دهند که در این پایگاه یک باند پرواز به طول ۱.۸۵ کیلومتر و سه آشیانه ساخته شده است.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در بیانیه‌ای که از سوی خبرگزاری دولتی این کشور منتشر شده است گفت: «تمامی تجهیزات مستقر در جزیره پریم تحت کنترل این ائتلاف است و با هدف مقابله با تهدیدهای شورشیان حوثی علیه آبراه‌های تجاری و نیروهای مستقردر سواحل غربی در این پایگاه مستقر شده‌اند.»

مقامات ائتلاف نظامی گزارش‌های حاکی از استقرار نیروی هوایی امارات متحده عربی در این جزیره را «بی‌اساس» توصیف کرده و گفتند نیروهای اماراتی در حال حاضر روی تامین حمایت هوایی در جبهه مارب تمرکز دارند. ناحیه مارب از چند ماه پیش هدف تهاجم نیروهای حوثی بوده است.
مقامات دولتی و نیروهای مسلح امارات متحده عربی تاکنون در مورد گزارش آسوشیتدپرس اظهارنظر نکرده‌اند. این کشور در سال ۲۰۱۹ اکثر نیروهای خود را از یمن خارج کرد ولی با حمایت تسلیحاتی از پیکارجویان خواستار استقلال جنوب یمن هنوز در این کشور نفوذ دارد.

نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی با شروع دخالت در جنگ یمن در بهار ۲۰۱۵ جزیره «بریم» را تصرف کردند.

پهنای آبراه باب المندب که در نزدیکی تقاطع دریای سرخ با خلیج عدن واقع شده حدود ۲۰ کیلومتر است و صدها کشتی که از این آبراه عبور می‌کنند به طور بالقوه می‌توانند هدف حمله قرار بگیرند.

در جنگ یمن که نبردی نیابتی بین تهران و ریاض تلقی می‌شود تاکنون ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند و میلیون‌ها نفر از مردم این کشور با اتکا به کمک‌های بشردوستانه بین المللی زندگی می‌کنند. سازمان ملل از چند سال پیش شرایط یمن را بزرگترین فاجعه بشری جهان اعلام کرده است.

این جنگ از سه سال پیش به بن‌بست رسیده و علاوه بر سازمان ملل، دولت جدید آمریکا نیز با تشدید اقدامات دیپلماتیک تلاش می‌کند طرف‌های درگیر را به پذیرش آتش‌بس قانع کند


مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
Http://WWW.ALAHWAZ.COM
Https://t.me/adpffarsi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا