جهانگزارش ها

چگونه تصمیم‌های ایران به اعتراض‌های عراق دامن می‌زند؟

تظاهرات اعتراض آمیز علیه اوضاع بد معیشتی و اقتصادی در جنوب عراق ادامه دارد؛ اعتراض‌هایی که در آن شعارهایی علیه ایران و سیاست‌هایش سر داده شد و حتی عکس روح الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هم در شهر بصره به آتش کشیده شد.

در گزارش‌های رسانه‌ای که در عراق منتشر شده، ایران یکی از عوامل اعتراض‌های اخیر در عراق معرفی شده است. این اتهام به تصمیم ایران برای متوقف کردن صادرات برق به عراق مطرح می‌شود.

توقف صادرات برق از ایران به عراق در گرمای شدید تابستان، باعث قطعی برق در مناطق جنوبی عراق برای ساعت‌های طولانی شده است. اما اقدام ایران در قطعی صادرات برق به عراق به دلیل بحرانی است که خود ایران با آن روبرو است چرا که اکنون و با وجود گرمای هوا، مناطق مختلف ایران از جمله پایتخت این کشور، شاهد قطعی روزنامه برق است. بحران تا آن‌جا پیش رفته که وزارت نیرو، برنامه ساعت‌های قطع برق در مناطق مختلف را اعلام می‌کند؛ یا به عبارتی، برق جیره بندی شده است.

نگاهی به رسانه‌های ایران به ویژه بخش‌هایی که به اقتصاد انرژی مرتبط است، نشان می‌دهد که بسیاری از گزارش‌ها و تحلیل‌ها، به عدم تخصیص اعتبارات کافی به بخش‌های انرژی در سال‌های گذشته می‌پردازد؛ رویدادی که باعث فرسوده شده زیر ساخت‌ها به علاوه عدم توسعه آن شده است. در این میان و در همین سال‌ها، ایران بودجه‌های هنگفتی برای اقدام‌های خارجی خود در کشورهای مختلف از جمله عراق، هزینه کرد.

به نظر می‌رسد اکنون که ایران خود با بحران اقتصادی روبرو است، بحرانی که در پی از سر گیری تحریم‌های هسته‌ای آمریکا رو به شدت گرفتن پیش می‌رود، تهران دیگر توانایی هزینه‌های خارجی همچون گذشته را که با هدف حفظ یا خرید متحدان و ایجاد نفوذ انجام می‌داد را ندارد. از این رو اکنون در عراق شاهد آن هستیم که دفاتر احزاب پشتیبانی شده از سوی ایران، در معرض حمله قرار می‌گیرد و معترضان، شعارهایی علیه ایران و سیاست‌هایش سر می‌دهند.

دبی-العربیه.نت فارسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا