الاحوازب: ملل تحت ستمبیانه هاجبههجهانحقوق بشردیدگاه‌هاملل تحت ستمگزارش ها

پادشاهی ميسان (3) پادشاهی عربی سرزمین ميسان…

پادشاهی ميسان (3)

پادشاهی عربی سرزمین ميسان…
ميسان دولت و سرزمینی عربی الأصل بود که منابع موثق بدین موضوع اشاره کرده اند که ساکنین پادشاهی ميسان عرب اصلی بوده‌اند که از دوران امپراطوری آشوریان، بطور اخص از جزیرة العرب بسوی سرزمین شام هجرت کرده و بخشی از آنها در کناره رود خابور و فرات بین دیر الزور وطرابلس و دیگر شهرها سکنی گزیدند، و بخش دیگری از آنان نیز در بخش‌های شمالی سوریه مسقر شده دولتهایی در حماة، دمشق، حران و حلب تشکیل دادند؛ بنحوی که قسمتی از آنان در سرزمین های سومر و آکد در جنوب عراق(کنونی) نفوذ کرده و باعث افزایش جمعیت نژاد سامی در این سرزمینها شدند.
اینان توانستند در طول دوران اشغالگری هخامنشیان دولت مستقل خود را تشکیل دهند. این امر بیانگر این حقیقت(پنهان شده) است که هخامنشیان بصورت اسمی و صوری بر این سرزمین حاکم بودند و نه بشکل رسمی و واقعی!.
همانگونه که ملاحظه می‌شود هنگامیکه اسکندر کبیر در حدود سال 324 ق. م وارد این سرزمین شد، آنرا تابع فرمانروایی و پادشاهی مستقل یکی از سلاطین عرب یافت (حسینی، محمد باقر، نقد و بررسی پادشاهی میسان و دوران تاریخی، تمدن و فرهنگی آن، ص 32).
.. بطور قطع و یقینٱ صاحبان اصلی سرزمین بابل آرامیها بوده‌اند و بطور قابل ملاحظه‌ای امپراطوری ميسان با حضور پررنگ قوم عرب در آن شناخته می‌شود. همانگونه که منابع کهن اشاره می‌کنند قوم عرب ازسوی ميسان وارد سرزمین فارس شدند.
آنگونه که از نوشته های مورخ رومانیایی ” کوریتوس روفوس” مشخص میشود( وی در دهه های اول قرن سوم میلادی می‌زیست)، قوم عرب در آنزمان در شهرهای کرمان و فارس بوده‌اند و احتمالاً حضور آنان در این مناطق به دروان بسیار پیش تر از میلاد مسیح باز می‌گردد (جلال الدین طایی، اسرار نخل ميسان، انتشارات آشور بنیبال، بغداد، ص129).
در حقیقت سکنه اصلی سرزمین ميسان از دوران امپراطوری آشوریان، آرامیها بودند، در مطالعات مدرن نیز عرب شبه جزیرة العرب از اطلاعات کمی در این زمینه برخوردارند که سکنه اصلی و بومی این منطقه وسیع، خود قوم عربی بوده‌اند که توانستند با قدرت بسیار زیاد در دوران هخامنشی یک دولت و حکومت مستقل عربی تشکیل دهند و خود بر امورات خویش فرمانروا باشند. (عبدالکریم منذر، دولت عربی ميسان، دانشکده آموزشی، دانشگاه بصره، ص2).
نویسنده و باستان‌شناس: دکتر حسین فرج الله الکعبی
مركز اطلاع رسانى جبهه دمكراتيك مردمى أحواز
مترجم: فؤاد فرج پور
www.alahwaz.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا