الاحوازجهان

کنشگران سیاسی و مدنی خواهان لغو فوری حکم ظالمانه اعدام عباس دریس شدند

شماری از کنشگران سیاسی و مدنی با امضای بیانیه‌ای مشترک ضمن اشاره به پروسه ناعادلانه و غیرقانونی محاکمه یکی از بازداشت‌شدگان قیام آبان ۹۸ در خورموسی احواز اشغالی، خواستار لغو فوری حکم اعدام وی شدند.

طیف وسیعی از فعالان سیاسی و مدنی از جمله؛ روزنامه‌نگاران، کنشگران حقوق بشر، خانواده‌های دادخواهان، فعالان صنفی معلمان و کارگران، کنشگران حوزه حقوق زنان و کودکان، اعضای کمیته بین‌المللی علیه اعدام و اقشار دیگر جامعه، با امضای بیانیه‌ای مشترک خواهان لغو فوری و بی‌قید و شرط حکم اعدام عباس دریس شدند.

در این بیانیه با اظهار تاسف از تداوم چرخه جانسوز اعدام تحت حاکمیت ناجمهوری نااسلامی، آمده است: دردناک است، سرزمینی که حکام آن مزد رنجوران به ستوه آمده را اعدام می‌دانند، مردمی که در شدائد بسیار در نیزار ماهشهر(با نام اصلی خورموسی) قتل‌عام شدند و هرگز قاتلان آن‌ها شناسایی و مجازات نشدند. اما اکنون عباس دریس مردی از تبار درد و رنج و تبعیض در انتظار حکم اعدام نشسته است.

امضاکنندگان بیانیه ضمن اشاره به اتهام‌های واهی مطروحه توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی(رژیم اشغالگر حاکم بر جغرافیای جعلی ایران) علیه این زندانی محکوم به اعدام درباره خرید اسلحه، تصریح می‌کنند: عباس دریس متهم به خرید اسلحه است، اما خانواده‌ وی معترضانه می‌گویند؛ ما اگر پول داشتیم که اسلحه بخریم، نان می‌خریدیم.

در ادامه بیانیه با تاکید بر بی‌اساس بودن اتهام‌های وارده بر عباس دریس، تاکید شده است: وی در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ به همراه برادر خود محسن دریس بازداشت و به «محاربه، اخلال در نظم و مشارکت در قتل یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی(سرکوبگر) انتظامی موسوم به نوپو» متهم شده‌ است. این اتهام هرگز در دادگاه علنی با رعایت موازین حقوقی و دادرسی عادلانه و با داشتن وکیل انتخابی مورد بررسی قرار نگرفته است و هیچ سندی مبنی بر اتهامات او وجود ندارد و هرچه بوده ادعای بی‌سند شفاهی بوده است.

فعالان سیاسی و مدنی صدور حکم اعدام براساس فرآیندهای غیرحقوقی توسط دستگاه قضایی ایران اشغالگر را بدون توجیه خوانده و ضمن محکوم کردن آن عنوان می‌کنند: همسر آقای دریس پس از صدور حکم اعدام وی و پیگیری‌های بسیار بر اثر فشار وارده دچار سکته مغزی شد و چهار ماه پیش جان خود را از دست داد. ما را چه شده که از منجنیق فلک تیر فتنه و باران اندوه را سر بازایستادن نیست.

امضاکنندگان بیانیه با دعوت از تمام کنشگران حقوق بشر، حق‌مداران و عدالت‌طلبان سراسر جهان می‌خواهند تا با حمایت قاطع خود از عباس دریس نگذارند، داستان مظلومانه نوید افکاری، حیدر قربانی و روح‌الله زم و دیگر سربداران این سرزمین، اندوه دیگری را بر غم‌های پیشین بیافزاید.

در بخشی از این بیانیه با اشاره به شکنجه‌های اعمال شده علیه عباس دریس و اخذ اعترافات تلویزیونی اجباری از وی علیه خودش، تصریح شده است: عباس دریس تحت شکنجه‌ها و فشارهای گوناگون، اعترافاتی تلویزیونی در خصوص تیراندازی به نیروی انتظامی داشته است که هرگز صحت نداشته و حکومت حاضر نیست، در دادگاهی علنی و با حضور هیات منصفه به راستی‌آزمایی امری بپردازد که ارتباط مستقیم با دادن و ستاندن جان وی پیدا می‌کند. این در حالی است که خورموسی و شهرک‌های اطراف آن از کانون‌های اصلی اعتراضات آبان ۹۸ بود و تا امروز روایت‌های متعددی از شدت سرکوب و قتل عام در آن، به‌خصوص به رگبار بستن معترضان در نیزارها، منتشر شده است.

کنشگران سیاسی و مدنی در پایان این بیانیه عنوان کردند: ای آزادگان و حق‌طلبان، بیایید صدای بی‌صدایان باشیم. اگر امروز یک‌صدا لغو اعدام عباس دریس را فعالان حقوق بشر صدا زنند، شاید از تکرار ستاندن جانی دیگر جلوگیری شود. نگذاریم، عباس دریس به سرنوشت دیگر معترضان دچار شود و به خاطر سناریوی دروغین حکومت چوبه‌ دار را زیر پای او بیفکنند.

 

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
Http://WWW.ALAHWAZ.COM
Https://t.me/adpffarsi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا