الاحوازب: ملل تحت ستمبیانه هاجبههدیدگاه‌هاملل تحت ستمگزارش ها

حضور احوازیها در جشن سالگرد استقلال آذربایجان جنوبی و مشارکت انها

حضور احوازیها در جشن سالگرد استقلال آذربایجان جنوبی و مشارکت انها

به دعوت حزب استقلال آذربايجان جنوبی، هیأتی از احوازیها در شهر تورنتو کانادا روز یکشنبه گذشته 16 دسامبر 2018 بمناسبت سالروز استقلال آذربایجان جنوبی در سال 1945 بدست آزاد مرد مبارز جعفر پیشه وری در جشن  استقلال شرکت کردند.

هیئت احوازی شامل بردار مبارز آقای علی معارج وآقای ابو شریف دبیر رئیس جبههٔ ملل برای حق تعیین سرنوشت ( ایران) و سخنگوی رسمی شورای ملی نیروهای مقاومت ملی احوازو نیز آقای منصور ابو سعد احوازي عضو دفتر سیاسی جبههٔ دموکراتیک مردمی الاحواز و یکی از رهبران شورای ملی و آقای ابو جاسم المعاوی الاحوازي نماینده جبهه در کانادا و آقای ابو عمار الأحوازي عضو کمیته مرکزی و نیز تنی چند از برادران مبارز آقایان حمد ابو علاء الأحوازی، ابو مصطفی الاحوازي، و منصور ابو امیر الراشدی الاحوازي عضو جبهه دمکراتیک و آقای فاروق الاحوازي بودند.  

هیئت احوازی شرکت کننده در این جشن با استقبال گرم و تشویق حضار خصوصاً از سوی نمایندگان حزب استقلال آذربايجان جنوبی و فرزندان آذربایجان جنوبی در شهر تورنتو كانادا قرار گرفت و سپس در آغاز جشن با دعوت از آقای صلاح ابو شریف الأحوازی رئیس جبهه مردمی غیر فارس، با سخنرانی و رساندن پیام ملل تحت اشغال از سوی ایران جهت رساندن بگوش جهانیان سخن گفته سالروز پیروزی و استقلال را به مردم ترک و مبارزان آزادی طلب حزب استقلال آذربايجان جنوبی تبریک و تهنيت گفت‌ . بر اهمیت این مناسبت بزرگ در یادآوری تاریخ پرفراز و نشیب آنان که همان استقرار حکومت ملی و استقلال آذربایجان در سال 1945 بود، تأکید کرد.  

وی همچنین خاطرنشان ساخت که این پیروزی به لطف اراده آهنین ملت  ترک در مبارزه با اشغالگری فارسها در آنزمان حاصل شد. ایشان تاکید کردند که در این مدت کوتاهی که از استقلال آذربايجان جنوبی میگذرد، حکومت مردمی توانست سرزمین خود را از جنبه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی و غیره به پیشرفت‌های قابل توجهی برساند و ملت ترک ثابت نمودند که بسیار بهتر و کارآمدتر از حکومت ظالمانهٔ فارسها می‌توانند سرزمین خود را اداره و مدیریت نمایند. از سوی دیگر آقای صلاح ابو شریف بر ایستادگی و همراهی و همکاری ملت مبارزعرب الأحواز در کنارملت مبارز ترک آذربایجان جنوبی ودیگر ملل تحت اشغال ایران برای نیل به اهداف و مطالبات آنان و نیز احقاق حقوق ملی و تاریخی و حق تعیین سرنوشت خود، تاکید ورزید.

همینطور پيام شورای ملی نیروهای انقلابی الاحواز توسط اقاى منصور ابو سعد الاحوازي قرائت شد و بمناسبت این دستاورد تاریخی و پیروزی بزرگ مردم آذربايجان جنوبی بیان شدند.

(هیئت) احوازی، با احترام و تجلیل و تکریم شهدای غیر فارس علی الخصوص شهدای مردم آذربایجان جنوبی ادای احترام کرده و
اظهار داشت که اعلام تأسیس جمهوری آذربایجان جنوبی توسط مبارزی چون جعفر پیشه وری همچون بارقهٔ امیدی بود در دل مردم ترک برای کرامت و آزادگی آنان.

شورای ملی الأحواز همچنین در نامه‌ای به حزب استقلال آذربایجان جنوبی و مردم ترک در آذربایجان بر جهد و تلاش‌های روزافزون میان ملل غیر فارس تحت ظلم و اشغال از سوی ایران و مشورت و هماهنگی‌های لازم در مقابله با دشمن اشغالگر ایران تاکید نمود. نیز آقای ابو جاسم المعاوی نمایندهٔ جبههٔ دموکراتیک مردمی الاحواز در کانادا سخنانی در باب لزوم تحکیم روابط بین دو ملت بزرگ عرب الاحوازي و ملت بزرگ ترک آذربايجان جنوبی تحت اشغال پارس‌ها و نیز اهمیت ویژه این روابط در شکست هرچه سریعتر اشغالگری پارس‌ها در احواز و آذربايجان جنوبی، ایراد نمود؛ و خواستار هماهنگی‌های بیشتر و اقدامات مؤثرتر مشترک میان این دو ملت بزرگ در این مرحلهٔ حساس از تاریخ مبارزه ملل غیر پارس علیه ظلم و اشغالگری پارس‌ها شد.
در پایان، جلسه استماع و گفت و شنودی از سوی قضات و وکلا و نیز رهبران جریان‌های سیاسی ترک و فعالان مدنی سیاسی و همچنین جلسات پرسش و پاسخ در مورد آن دورانی که منجر به استقلال آذربايجان جنوبی در سال 1945 شده و سپس در سال بعد یعنی 1946 منجر به اشغال دوباره آن سرزمین شد، برگزار گردید.

جبههٔ دموکراتیک مردمی الأحواز

بخش فارسی

17 Dec 2018

مترجم:فؤاد فرج پور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا