دیدگاه‌ها

شورای نظامی نیم زبان فارسی

روز هفتم مارس ۲۰۲۲ در یک اجلاس بزرگ در وزارت فرهنگ و ارشاد ضد اسلامی در تهران تشکیل شورای هماهنگی پاسداشت نیم زبان فارسی توسط وزیر ارشاد ایران اشغالگر اعلام شد. از سالهای بعد از جنگ تحمیلی ایران علیه عراق بویژه از سال ۲۰۱۶ به این طرف چندین بار کمیته و شورای دفاع از لهجه فارسی تشکیل شده است. اما ظاهرا هیچ یک هدف مورد نظر دولت اشغالگر را برآورده نکرده است. فرق اساسی شورای فعلی داخل شدن نیروی سرکوبگر انتظامی به این شوراست که جنبه مسلحانه به این شورا میدهد.

جغرافیای سیاسی جعلی موسوم به ایران جغرافیایی است چند ملیتی چند فرهنگی و چند مذهبی. دولت اشغالگر نژادپرست ایران بدون در نظر گرفتن اینهمه تکثر تمام بودجه و امکانات آموزشی را به لهجه فارسی اختصاص داده است و این در حالیست که زبان مادری 75 درصد از ملل تحت اشغال نظامی ایران غیرفارسی می باشد. زبانهای عربی، ترکی آذربایجانی، کردی، بلوچی و ترکمنی که در خارج از مرزهای این جغرافیا زبانهای رسمی و آموزشی هستند در جغرافیای سیاسی ایران سرکوب میشوند و آموزش به این زبان ها مطلقاً ممنوع است.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد ایرانی در جلسه تشکیل شورا چهار رکن اصلی شورا را مشخص کرده که عبارتند از: وزارت ارشاد، صدا وسیما، شهرداری تهران و نیروی انتظامی. بقیه نهادها و وزاتخانه ها همکار آنها می باشند. او گفت که رهبر گفته است که باید زبان فارسی(نیم زبان فارسی) تقویت شود تا در پنجاه سال آینده به زبان علمی دنیا تبدیل شود!!!.

حضور نیروی سرکوبگر انتظامی در این شورا با گارد ویژه که نیروی سرکوب دولت اشغالگر ایران است و طی چهاردهه گذشته وظیفه سرکوب مطالبات وخواسته های دموکراتیک ملل تحت اشغال نظامی ایران را داشته است، نیت اصلی تشکیل دهندگان شورای پاسداشت لهجه فارسی را نشان می دهد.
وزارت فرهنگ و ارشاد ضد اسلامی هم که در ایران جعلی وزارت سانسور بوده و کارش جلوگیری از آزادی مطبوعات و خلاقیت های فرهنگی مستقل می باشد صلاحیت پاسداشت هیچ زبانی از جمله نیم زبان فارسی را هم ندارد. اگر قرار است از هر زبانی پاسداری شود، این وظیفه باید به عهده اهل قلم و فرهنگ سازان آن زبان گذاشته شود و نه بعهده وزارتخانه‌ای که کارش بستن مطبوعات آزاد و ممنوع کردن کانونهای نویسندگان و هنرمندان است

رادیو وتلویزیون نیز در انحصار دولت ایران اشغالگر است و هیچ رادیو وتلویزیون خصوصی وجود ندارد. کار شعبات سازمان صدا و سیما در مناطق اشغالی غیرفارس در عمل تخریب زبان ملی ملل تحت اشغال نظامی ایران و رایج کردن نیم زبانی است که تنها سه چهارم لغات آن فارسی می باشد و معمولا تنها فعل پایان جمله به زبان مردم محل است.

طی سالیان گذشته مخصوصا در ماهها و هفته‌های اخیر اعتراض به انحصار نیم زبان فارسی افزایش یافته و گیلک ها و لرها و مازنی ها هم به سایر ملل غیر فارس و معترضان جان به لب رسیده از ظلم سیاه ایران اشغالگر پیوسته‌اند و خواهان پایان دادن به سرکوب زبانهای مادری و غیرفارس شده‌اند که اخیرا در امواج اعتراضی متعدد اینترنتی کاملا نمایان شده است.

دو ماه پیش نیز شهرداری تهران طی بخشنامه‌ای استفاده از زبان های ترکی، کردی، لری و گیلکی را در تابلوهای مغازه‌ها ممنوع اعلام کرده بود. البته هدف اصلی جلوگیری از رایج شدن زبان ترکی در تهران است که نیمی از جمعیت آنجا ترک می باشند وگرنه از نظر تئوریسین های نیم زبان فارسی بقیه زبان های یاد شده در بخشنامه زیر شاخه های فارسی هستند!!! ولی بدلیل پیامدهای اقتصادی سنگینی که اجرای این بخشنامه دارد این تصمیم تا بحال بجائی نرسیده است.

از طرف دیگر نسل جوان ملتهای غیرفارس بدون استثناء از اینترنت استفاده میکنند و پیام های خود را به زبان مادری خودشان می‌نویسند و بسیاری از گروههای اینترنتی به زبانهای غیرفارسی هستند و شبکه‌های مجازی خارج از کنترل دولت اشغالگر ایران می باشند. تلاش حکومت اشغالگر برای راه‌اندازی اینترنت داخلی نیز برای کنترل فضای مجازی است.

باین ترتیب می توان گفت که نیروی سرکوبگر انتظامی با تفنگ و سرنیزه مصوبات شورا را اجرا خواهد کرد.

دولت اشغالگر ایران اصول ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی خودش را هم رعایت نمیکند و به مصوبات بین المللی از جمله مصوبات یونسکو درباره ضرورت آموزش به زبان مادری بی اعتنائی میکند و می‌کوشد زبانهای غیرفارس را ریشه کن و نیم زبان فارسی مشمئزکننده خود را جایگزین کند که تا بحال موفق نشده و در آینده نیز نمی تواند موفق بشود زیرا هیچ فرهنگ و زبانی را نمی شود با توسل به زور از بین برد و زبان غیر را جایگزین آن کرد.
هر کودکی که بدنیا می‌آید، با زبان و فرهنگ مادری خود بدنیا می‌آید.

تشکیل شورای هماهنگی پاسداشت نیم زبان فارسی آنهم با شرکت نیروی انتظامی بیانگر شکست مطلق سیاستهای فرهنگی نژادپرستانه ایران اشغالگر است. فرهنگستان نیم زبان و ادبیات فارسی به سرپرستی حداد عادل با بودجه نجومی بنیادهای رنگارنگ و عریض و طویل نظیر بنیاد فردوسی، سعدی، حافظ، افشار و دهها انجمن و بنیاد دیگر با هزینه بیت المال برای از بین بردن زبانهای غیر فارس کفایت نکرده‌اند و اکنون ایران اشغالگر غارتگر مجبور شده است شورائی با شرکت یک نیروی مسلح سرکوبگر تشکیل بدهد. این شورا نیز مانند شوراهای قبلی کاری از پیش نخواهد برد و تنها شاید برای مدتی کوتاه شیفتگان خفتهٔ نیم زبان فارسی را راضی کند اما موجب نارضایتی هرچه بیشتر همه ملل غیرفارس خواهد شد و نتیجه آن بر ضد خودش تبدیل خواهد گردید.

ابوفهد الاحوازی

مرکز اطلاع رسانی جبهه دموکراتیک مردمی الاحواز
Http://ALAHWAZ.COM
Https://t.me/adpffarsi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا