الاحوازملل تحت ستم

گزارش فعالان حقوق بشر از کشته شدن چند اسیر زندانی در قیامهای دو زندان احواز العربي اشغالی

در حالی که فرمانده نیروی تروریستی_انتظامی الاحواز پایتخت کشته شدن اسرای زندانی در دو زندان الهویره (سپیدار) و زندان مرکزی شیبان را تکذیب کرده است، فعالان حقوق بشر از کشته شدن «20 زندانی» در این دو زندان خبر می‌دهند.

خانواده‌های اسرای زندانی شیبان الاحواز اشغالی روز چهارشنبه 13فروردین برای دومین روز متوالی در مقابل این زندان تجمع کردند.

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر، در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت که « 18نفر از اسرای زندانی زندان الهویره (سپیدار) احواز به دلیل شلیک مستقیم گلوله جنگی و گرفتار شدن در آتش جان باخته‌اند».

به گفته او، رضا خراسانی (مغنیمی) 30 ساله، محمد سلامات و محمد تامولی طرفی، اسیران زندانی 25 ساله نیز در شلیک ماموران مزدور زندان الهویره احواز کشته شدند.

محمد تامولی طرفی به دلیل یک نزاع خانوادگی به هفت سال زندان محکوم شده و از سال 97 زندانی بود.

گزارش‌هایی نیز درباره کشته شدن تعدادی از اسرا و زندانیان در زندان شیبان منتشر شده است.
سازمان حقوق بشر احواز نیز گزارش داده که دو زندانی با نام خانوادگی “زبیدی و حزباوی” از شهر احواز پایتخت و دو زندانی از اهالی اندیمشک نیز در تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی به اسرای بازداشتی زندان شیبان جان باختند اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

زندانیان و اسرای زندان شیبان احواز روز 12 فروردین در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و نگرانی از شیوع کرونا دست به اعتراض زده بودند که باعث درگیری نیروهای امنیتی با آنها شد. روز دوشنبه نیز زندانیان زندان الهویره احواز شورش کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، چند نفر از اسیران عرب سیاسی بند پنج زندان شیبان احواز از جمله محمد علی عموری، عبدالزهرا هلیچی، یاسر البوشوکه و سید مختار البوشوکه توسط نیروهای تروریست امنیتی به مکان نامعلومی انتقال داده شده‌اند.

به گفته سازمان حقوق بشر احواز، 220 نفر در آتش‌سوزى بندهاى ۶، ۷ و ۱۰ زندان شیبان احواز دچار سوختگی شده و حداقل دو نفر بر اثر سوختگى و خفگى جان خود را از دست داده‌اند.

حیدر عباس‌زاده، فرمانده مزدور نیروی انتظامی الاحواز پایتخت، در این زمینه گفته است که با حضور به موقع نیروهای تروریست امنیتی زندان و نیز ماموران انتظامی و نیروهای مزدور بسیج و سپاه از فرار زندانیان جلوگیری شد.

او مدعی شد که همه زندانیان سالم هستند.

مسئولان قضایی جمهوری اسلامی می‌گویند که در هفته‌های اخیر به بسیاری از زندانیان مرخصی داده‌اند. آنها این اقدام را در راستای جلوگیری از شیوع کرونا در زندان‌ها عنوان کرده و گفته‌اند که تاکنون ۱۰۰هزار زندانی به مرخصی رفته‌اند.

برخی از زندان‌های جغرافیای سیاسی ایران در روزهای گذشته شاهد اعتراض زندانیان به ندادن مرخصی و شرایط زندان بودند که در پاره‌ای موارد به شورش منجر شد.

نهادهای مدنی و حقوق‌بشری تاکنون در گزارش‌های جداگانه از مرگ 10 زندانی در زندان‌های فشافویه تهران،‌ قرچک ورامین و ارومیه خبر داده‌اند. قوه قضائیه طبق معمول چنین اخباری را تایید نکرده است.

سازمان عفو بین الملل روز هفتم فروردین به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا در زندان‌های جغرافیای سیاسی ایران خواستار آزادی بلادرنگ و بدون قید و شرط زندانیان سیاسی شده بود

رادیو فردا

فؤاد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دموکراتیک مردمی الاحواز
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا