الاحوازجهانملل تحت ستم

توقف چاپ روزنامه‌ها در ایران اشغالگر؛ مطبوعات قربانی کرونا یا حکومت؟

روز 12 فروردین ستاد ملی مقابله با کرونا و‌ معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اعلام کردند نسخه کاغذی نشریات از 16 فروردین چاپ نخواهد شد. این تصمیم برای “مقابله با شیوع کرونا” گرفته شده و تا پایان اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه خواهد یافت.

ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است که “انتشار مطبوعات و نشریات کاغذی مستلزم فعالیت مجموعه‌ای از افراد از خبرنگاران تا فعالان صنعت چاپ و توزیع خواهد بود و این روند ممکن است به‌صورت بالقوه به شیوع بیشتر بیماری منجر شود”.

عباس عبدی، رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، این تصمیم را “پدیده‌ای خطرناک” خوانده و مصطفی ایزدی، کارشناس رسانه در روزنامه” آرمان ملی” نوشته است که “این سوءظن وجود دارد که در پس تعطیلی موقت رسانه‌های مکتوب، تمهیداتی اندیشیده شده تا بخواهند به طور کل از چاپ روزنامه‌ها جلوگیری کنند.

البته روزنامه‌هایی که دولت پشتیبان آنهاست از این تعطیلی مصون هستند اما آن تعدادی روزنامه مستقلی که باقی مانده تا گاهی نقد کنند و حرف مردم را بزنند با این روش به مرگ دچار می‌شوند.”

علی اکبر قاضی‌زاده، پژوهشگر حوزه رسانه و روزنامه‌نگار هم در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته است که “سال‌هاست دولت و بخشی از قوای اجرایی تصورشان این است که مطبوعات دردسرند و اصطلاح شر لازم را درباره آنها به کار می‌بردند. به این معنا آنها در عین شر بودن مطبوعات، راهی برای حذف‌شان تاکنون پیدا نکرده بودند.
البته آنها طی سال‌ها سعی کردند این شر را کنترل و نظارت و ممیزی کنند و برای آن راه‌های مختلفی پیش گرفتند. یکی از آنها این بود که مدیران مسئول و ناشران را درست گزینش کنند. نتیجه این شد که مطبوعات و به ویژه روزنامه‌نگاران لطمه زیادی دیدند و از نظر فنی و حرفه‌ای نتوانستند تقویت شوند.”
همزمان مدیران مسول 7 روزنامه اصلاح طلب با انتشار نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور جنایتکار ایران جعلی به نحوه برخورد کشورهای اروپایی مانند ایتالیا اشاره کرده‌اند که در این کشورها “رسانه‌های چاپی تعطیل نشده و با استفاده از دستورالعمل‌های بهداشتی و فنی اجازه داده‌اند تا رسانه‌ها این نقش پل ارتباطی” را بطور موثر ایفا کنند.

اهمیت اطلاع رسانی در مواقع بحرانی در شرایطی که شبکه های اجتماعی در ایران اشغالگر فیلتر هستند و صدا و سیما به گفته عباس عبدی در میان افکار عمومی “بی‌اعتبار” است از عمده نگرانی هایی است که از سوی مخالفان تصمیم ستاد ملی بحران کرونا مبنی بر توقف انتشار رسانه های کاغذی تاکید می‌شود.

فواد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دموکراتیک مردمی الاحواز

WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا