جهان

ترامپ: دستور دادم به قایق‌های مزاحم ایرانی شلیک شود

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریكا، در توییتی نوشت که به ارتش آمریكا دستور داده است تا به هر قایق ایرانی كه مزاحم کشتی‌های نیروی دریایی آمریكا شود حمله كرده و آن را منهدم كنند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریكا، روز چهارشنبه سوم اردیبهشت (22 آوریل) در پیامی توییتری نوشت: “من به نیروی دریایی ایالات متحده دستور داده‌ام که اگر قایق‌های ایرانی‌ برای کشتی‌های ما در دریا مزاحمت ایجاد کردند، به سوی آنها شلیک و همه آنها را منهدم کنند.”
هفته گذشته (چهارشنبه 27 فروردین) ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که قایق‌های سپاه تروریستی پاسداران مانورهای “خطرناک و تحریک‌کننده‌ای” را در نزدیکی کشتی‌های آمریکایی و کشتی‌های گارد ساحلی در خلیج عربی انجام داده‌اند.

در این بیانیه ذکر شده بود که در همان روز 11 فروند قایق سپاه چندین بار به ناو یواس‌اس لوئیس بی. پولر، پاول همیلتون، فایربولت، سیروکو، رنگل و مائوئی نزدیک شده‌اند. نیروی دریایی آمریکا گفته بود که این ناوها در حال انجام مانور مشترکی با چند فروند هلی‌کوپتر آپاچی در آب‌های بین‌المللی در خلیج عربی بوده‌اند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه خود با “ناایمن و غیرحرفه‌ای” خواندن رفتار شناورهای ایرانی تصریح کرده بود: «شناورهای سپاه چندین بار از فاصله بسیار نزدیک و با سرعت بالا از عقب و جلوی ناوهای آمریکایی رد شدند. این شناورها چندین مرتبه تا فاصله 50 یاردی [حدودا 45 متری] پولر و ده یاردی[حدودا ده متری] مائوئی پیش رفته‌اند.»

در این بیانیه آمده بود که کشتی‌های آمریکایی هشدارهای متعددی را از جمله از طریق ارتباطات رادیویی و به صدا درآوردن آژیرهای هشدار به شناور‌های ایرانی داده‌اند.

به گفته نیروی دریایی آمریکا، شناورهای ایرانی تقریبا پس از یک ساعت به ارتباطات رادیویی پاسخ داده و از ناوهای آمریکایی دور شده‌اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس نیوز در پاسخ به این پرسش که آیا این حادثه با پنتاگون نیز در میان گذاشته شده، گفته بود: «ما به عنوان یک تیم با هم صحبت کردیم. در حال ارزیابی چگونگی پاسخگویی به بهترین شکل و بهترین راه ابراز نارضایتی‌مان در مورد پیشامد رخ‌داده هستیم.»

پس از انتشار بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، سپاه تروریستی پاسداران روز یکشنبه 31 فروردین به این بیانیه واکنش نشان داد. نیروی دریایی سپاه روایت نیروی دریایی ایالات متحده در مورد حادثه رخ داده را “جعلی و دروغ” و “هالیوودی” توصیف کرد و نیروهای آمریکایی را به “ایجاد مزاحمت و رفتار تحریک‌آمیز” علیه قایق‌های ایرانی متهم کرد.

نقل از: دویچه وله

مرکز اطلاع رسانی جبهه دموکراتیک مردمی الاحواز

فؤاد فرج پور
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا