جهان

نخست وزير عراق/هرگونه فشار احزاب برای تضعیف دولت را نمی‌پذیرم

به دنبال شدت گرفتن اختلافات میان ائتلاف‌های سیاسی گروههای شیعه وابسته به رژیم اشغالگر ایران در عراق در رابطه با تشکیل کابینه دولت جدید، مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید عراق گفته است که او تسلیم فشار برخی گروهها که خواستار تضعیف نقش دولت هستند نخواهد شد.

الکاظمی که ماموریت تشکیل کابینه را به عهده گرفته است، اعضای دولت پیشنهادی او با مخالفت گروههای نفوذی وابسته به رژیم اشغالگر ایران در پارلمان و دیگر نهادهای دولت عراق مواجه شده است.

نخست وزیر جدید عراق، گفت، «مسئولیتی که من در این شرایط سخت و در میان چالش های اقتصادی، بهداشتی و امنیتی با آن روبرو شده‌ام ، یک مسئولیت ملی است».

الکاظمی روز دوشنبه در توییتی نوشت: «دولتی که من سعی در تشکیل آن دارم باید در سطحی باشد که بتواند با بحران‌ها مقابله کند و برای ایجاد راه حل‌‌ها توانا باشد.همه باید منافع عراق را در اولویت قرار دهند».

نخست وزیر پیشنهادی عراق افزود، «من به شرطی فشارها را قبول می‌کنم که در مسیر تقویت دولت قرار گرفته باشند. من هرگونه فشار که با هدف تضعیف یا به حاشیه بردن دولت باشد را رد می‌کنم».

منابع سیاسی عراقی گزارش دادند که اکثریت جناح‌های سیاسی وابسته به ایران اشغالگر مخالفت خود را با کابینه پیشنهادی الکاظمی ابراز کرده از او خواسته‌اند تا افراد پیشنهادی الکاظمی را با افرادی که خود می‌خواهند، جابجا کند.

یک منبع در ائتلاف «الفتح» به رهبری هادی العامری گفت: «دیدار نیروهای شیعه با الکاظمی با توافق برسر تغییر نام برخی از وزرای پیشنهادی به ویژه کسانی که پست‌هایی در دولت‌های عبدالمهدی و العبادی در دست داشتند، به پایان رسید».

این منبع خاطرنشان کرد: «یکی از جناح های مزدوران رژیم اشغالگر ایران خواستار ابقای وزیر بهداشت بر سمت خود در دولت جدید شد».
منبع مذکور نام این ائتلاف ایرانی را ذکر نکرد.

او افزود: «ائتلاف‌ها توافق کردند، قبل از تعیین تاریخ جلسه پارلمان برای تایید کابینه دولت، ائتلاف سیاسی سنی‌ها و كردها را باید از نتایج این جلسه آگاه کنند».

در این حال عرفات کرم، مسئول پرونده امور اقلیم کردستان در دولت عراق گفت، «نیروهای شیعه به دنبال مجبور ساختن الکاظمی برای عذرخواهی از ادامه ماموریت تشکیل دولت جدید هستند تا عادل عبدالمهدی همچنان در پست خود باقی بماند».

پس از کناره‌گیری عدنان الزرفی از نخست‌وزیری عراق، «مصطفی الکاظمی» رئیس سازمان اطلاعات این کشور برای تشکیل کابینه از سوی برهم صالح رئیس‌جمهور عراق، منصوب شد.


على حردانى پور احوازی
مركز اطلاع رسانى جبهه دموكراتيك مردمى احواز
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا