الاحواز

اقدامات خودسرانه ایران اشغالگر برای وادارساختن ساکنان عرب جزیره جِسِم(قشم) به مهاجرت

طی اقدامی جدید و نژادپرستانه مقام‌های اشغالگر ایران، ساکنان عرب جزیره جسِم(قشم) در جنوب الاحواز اشغالی را تهدید به اخذ شناسنامه‌های جدید کرده‌اند.
ساکنان جزیره جسم میگویند که مقامات اشغالگر، اجازه هیچگونه کسب‌وکار قانونی را به آنها نمی‌دهند، مگر اینکه کارتهای شناسایی جدید(با اسامی فارسی) را بپذیرند.

ساکنان عرب این جزیرهٔ اشغال شده خاطرنشان كردند كه اين كارتها توسط مديريت پروژه اسكان و تجارت آزاد جزيره جسم(قشم) صادر شده و براي مهاجران غیربومی شهرک نشينی که به اين جزيره آمده‌اند درنظر گرفته شده بود. اين طرح، بیانگر این نکته است که مقامات اشغالگر فارس قصد داشته‌اند اين کارتها را به ساکنان عرب احوازی تحميل کنند که اين امر ترس مقامات را از قرار گرفتن در “ردهٔ مهاجر” به جزيرة، و زمینه سازی برای جابجايي سکنه اصلی این جزیره را بخوبی نشان میدهد.
ساکنین بندر الحین در جرون، جنوب الاحواز العربی اشغالی، از همین مشکل تحمیلی از سوی اشغالگران ایرانی رنج میبرند. زیرا مقامات فارس اشغالگر در تلاش هستند تا ساکنین اصلی این بندر اشغالی را از کمترین حقوق اولیه شان برای تشکیل یک زندگی مناسب محروم ساخته و آنها را مجبور به مهاجرت از بندر کنند.

ساکنان منطقه آل حرم جنوبی در جنوب الاحواز اشغالی نیز از همین برنامه منافی قوانین بین‌المللی شکایت میکنند. زیرا مقامات فارس اشغالگر زیرساخت‌ها و خدمات اولیه را در این منطقه ارائه نمی‌دهند. این ساکنان خاطرنشان کردند: خدمات عمومی و فنی در منطقه تقریباً وجود ندارد و همین امر باعث شده تا تعداد زیادی از ساکنین منطقه در جستجوی زندگی بهتر به مناطق دیگری مهاجرت کنند.
فعالان فرهنگی و اجتماعی منطقهٔ آل حرم اظهار داشتند که مقامات فارس اشغالگر آگاهانه و عامدانه ساکنان این منطقه را از خدمات عمومی محروم ساخته تا ساکنان آن مجبور به مهاجرت شوند و زمینه مناسب برای اسکان مهاجران غیربومی مدنظر خود را فراهم نمایند.

منبع: مجلة الاحواز

ترجمه: فؤاد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا