جغرافياي ايران جعليجهان

قاآنی تروریست به جای پول نقد به رهبران گروه‌های شبه‌نظامی عراق انگشتر نقره داد

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی ضمن اشاره به افزایش محدودیت‌ها بر تردد اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه تروریستی قدس،‌ در عراق نوشته به دلیل مشکلات مالی ناشی از تحریم‌ها و بحران کرونا او در دیدار اخیر خود با رهبران گروه‌های شبه‌نظامی عراقی به جای پول نقد انگشتر نقره به آن‌ها داده است.

این خبرگزاری روز پنجشنبه 22 خرداد به نقل از سه مقام‌ عراقی که نامی از آنها نبرد گزارش داد با وجود آنکه پیشتر ایران اشغالگر از طریق قاسم سلیمانی،‌ فرمانده پیشین سپاه تروریستی قدس،‌ پول نقد به گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت خود می‌داد، قاآنی طی دیداری در ماه میلادی آوریل انگشتر نقره که میان شیعیان به صورت نمادین اهمیت دارد، به آنها هدیه داده است.
در ادامه گزارش اشاره شده که قاآنی به رهبران گروه‌های تروریستی شبه‌نظامی گفته است در حال حاضر آنها مجبورند به حمایت‌های مالی دولت عراق اکتفا کنند.

حشد الشعبی که از گروه‌های اصلی مورد حمایت حکومت ایران اشغالگر است عمدتا از سوی دولت عراق حمایت مالی می‌شود؛ میزان بودجه اختصاص داده شده به این گروه‌ها در سال 2019 میلادی دو میلیارد دلار بوده است که به صورت برابر میان گروه‌های شبه‌نظامی توزیع نمی‌شود. 

بر اساس گفته‌های دو مقام‌ عراقی نزدیک به این گروه‌های شبه‌نظامی، گروه‌های کوچک‌تر مورد حمایت ایران اشغالگر به روش‌های غیررسمی کسب درآمد تکیه دارند و پول‌هایی هم از رژیم غیرمشروع جمهوری اسلامی که حدود 3 تا 9 میلیون دلار است، دریافت می‌کنند.

گزارش آسوشیتدپرس همچنین اشاره کرده که شش ماه پس از کشته شدن سلیمانی به همراه ابومهدی مهندس، جانشین فرمانده نیروهای حشد شعبی، در دی‌ماه سال گذشته؛ علاوه بر تشدید اختلاف و انشقاق میان گروه‌ها شیعه عراق،‌ رفت و آمد فرمانده سپاه تروریستی قدس به این کشور سخت‌تر و او در دومین سفر خود مجبور به درخواست صدور ویزا شده است.

آسوشیتدپرس این اقدام را قدم دولت عراق برای «محدودسازی موثر» آزادی تحرکات ایران در این کشور عنوان کرده است.

این گزارش همچنین به نفوذ کمتر قاآنی نسبت به سلیمانی در منطقه اشاره کرده و نوشته او با رهبران گروه‌های شبه‌نظامی آشنایی کمتری دارد و از طریق مترجم با آنها صحبت می‌کند. 
بر این اساس،‌ جلسات او در عراق نیز بیش از پیش از سوی ایرج مسجدی،‌ سفیر طهران در بغداد، مدیریت می‌شود که خود از اعضای سابق سپاه تروریستی قدس بوده است.

فواد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا