جغرافياي ايران جعليجهان

برجام در حال شکسته شدن است.

روزنامه “لاکروکس” فرانسه گزارش داد: توافق هسته‌ای بین المللی با ایران(اشغالگر) در حال شکسته شدن است.

گزارش‌ها حاکی است، که ایران اشغالگر از مقادیر و میزان مجاز اورانیوم در چهارچوب توافق 2015 تاکنون بسیار فراتر رفته است.

ناراحت‌کننده‌ تر اینکه ایران اشغالگر، اجازه دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دو سایت هسته‌ای که مظنون به فعالیت غیر مجاز هسته‌ای هستند، را نمیدهد.

ستون‌های ناپایدار توافق هسته‌ای ایران جعلی که در سال 2015 امضا شد، در حال فرو ریختن است. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، روز جمعه 5 ژوئن گزارش داد كه طهران از میزان غنی سازی اورانیوم مجاز بسیار فراتر رفته است.

توافق نامه سال 2015 محدودیت غنی‌سازی هسته‌ای برای کاربرد‌های غیرنظامی را، در خصوص ایران جعلی برای 10 سال پیش بینی کرده بود. در عوض، تحریمهای بین‌المللی برداشته میشد.

به گزارش این روزنامه طبق گفته بازرسان آژانس سازمان ملل، ایران اشغالگر 1،571.6 کیلوگرم اورانیوم ذخیره کرده است، یعنی 8 برابر بیش از آنچه که در توافق نامه به ایران اشغالگر اجازه داده شده است. طبق گزارش قبلی در ماه فوریه، مجموع ذخیره اورانیوم غنی شده ایران جعلی 1020.9 کیلوگرم وزن داشت.

این روزنامه در ادامه آورده است، ممنوعیت دسترسی به دو سایت هسته‌ای باعث نگرانی شده است. اکنون به مدت چهار ماه است، مقامات(اشغالگر) ایران از ورود بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای به دو سایت اتمی امتناع میورزند. مواد غنی‌شده هسته‌ای موجود در این سایت‌ها ، ناظران آژانس را نگران می‌کند.

“آملی چلی” جامعه شناس و کارشناس حوزه ایران جعلی می‌گوید : آژانس در حال حاضر با ایران(اشغالگر) به مشکل خورده است، باید گفت، بیش از آنکه این توافق را ضعیف شده بدانیم، بهتر است بگوییم، این توافق “مرده” است.

“چلی” معتقد است، تحریم ها علیه ایران اشغالگر از قبل وجود داشته است. اما هنگامیکه این توافق نامه امضاء شد، برخی محدودیتها علیه آن برداشته شد، اما اجرای تعهدات بیشتر از سوی ایران اشغالگر، همچون نقض حقوق بشر یا حمایت از گروه‌‌کهای تروریستی برای تکمیل این توافق مطالبه شد.

بی شک، جلوگیری از بازدید بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای از سایتهای مظنون به تخلف و نقض توافق‌نامه هسته‌ای، آخرین مرحله قبل از خروج دائم از این توافق‌نامه است.


فواد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا