الاحوازجغرافياي ايران جعليجهان

فروش بنادر خلیج عربی در مقابل حفظ نظام!

پورتال خبری اتریش، چین میخواهد در ایران پا بگیرد


این واقعیت که ایران و چین بر روی یک توافقنامه 25 ساله چند میلیارد دلاری اقتصادی و امنیتی کار میکنند، باعث نگرانی اسرائیل شده است.

طبق این قرارداد بناست چینی ها در صنعت نفت(نفت غارتی الاحواز اشغالی) ایران، شرکت ملی صادرات گاز و صنایع پتروشیمی و نیز زیرساخت حمل و نقل سرمایه گذاری انجام دهند. همچنین این توافق شامل همکاری نظامی، تسلیحاتی و اطلاعاتی میان آن دو نیز هست.

این توافق نامه به روابط نظامی نزدیک تری بین تهران و پکن منجر میشود و شامل تمرینات نظامی مشترک، تحقیق و توسعه سلاح و به اشتراک گذاری اطلاعات میشود. این امر همچنین باعث افزایش سرمایه گذاری چینی ها در بانکداری، ارتباطات و حمل و نقل ایران(اشغالگر)، مانند فرودگاه ها و راه آهن میشود. طبق گزارش ها، چین در ازای آن، از تخفیف نفت(نفت به سرقت رفته احواز اشغالی) ایران بهره خواهد برد و چند بندر را به کنترل خود در میآورد.

در این سند کشورها به عنوان “دو کشور قدیمی آسیا با دیدگاههای مشابه” توصیف شده اند که “یکدیگر را به عنوان شرکای استراتژیک در نظر می گیرند. این توافق مدتهاست که مطرح شده است. رهبر چین شی جینپینگ نخستین بار هنگام بازدید از تهران در سال 2016 آن را پیشنهاد کرد. مطرح شدن و پیشرفت اخیر این قرارداد احتمالاً به این دلیل است که ایران اشغالگر در حال حاضر از نظر اقتصادی بسیار ضعیف شده و چاره‌ای ندارد.
مدیرعامل سیگنال، اتاق فکری که بر روابط چین و اسرائیل متمرکز است، گفت: “این حرکت – پروژه نشانگر رویکرد و مشخصه روش چین است، یعنی شناسایی محل آسیب دیده جایی که یک نقطه ضعف وجود دارد و سپس با صبر و حوصله به دنبال راههایی برای سرمایه گذاری(و سپس مقروض ساختن آن منطقه و مستعمره کردن آن) بر روی آن است.”

گذشته از کاهش قیمت گاز، چین در حالی که قیمت انرژی در حال سقوط است، از این توافق سود زیادی خواهد برد. این پروژه طرح راه ابریشم جدید یا طرح یک کمربند و یک جاده، که هدف آن ایجاد زیرساخت ها در سراسر جهان و در عین حال رساندن(جغرافیای سیاسی) ایران به حوزه نفوذ خود است.

پتانسیل خسارت چنین توافقی برای اسرائیل روشن است، هر دلار که به سیستم ایران میرود دلاری است که احتمالاً میتواند علیه اسرائیل هزینه شود. این امر به ویژه در مورد تقویت نیروهای مسلح ایران اشغالگر از طریق همکاری با چین روشن است.
از منابع جدیدی که به نیروهای مسلح ایران اشغالگر میرود، می تواند به طور بالقوه – و احتمالاً – علیه اسرائیل استفاده شود. بخش دیگر این توافق نامه می تواند فروش گسترده اسلحه به ایران باشد. یک گزارش اخیر پنتاگون اعلام کرده است چین به محض پایان تحریم تسلیحات سازمان ملل در ماه اکتبر قصد دارد هلیکوپترهای تهاجمی، جت های جنگنده، تانک ها و موارد دیگر را به ایران بفروشد.

نگرانی دیگر مربوط به مشارکت شرکت های چینی در پروژه های زیربنایی اسرائیل و ایران است. همکاری دو جانبه از قبل وجود داشت، اما توافق 25 ساله روابط را عمیق تر خواهد کرد. گزارشی از مؤسسه تحقیقاتی “رَند” در اوایل سال جاری هشدار داد كه روابط نزدیك دولت چین با ایران می تواند باعث شود كه شركتها بتوانند اطلاعات از اسرائیل را با تهران به منظور دستیابی به نفع و تأثیر گذاری به اشتراک بگذارند.

علاوه بر این، چین می تواند از شرکتهایی که در اسرائیل و ایران فعالیت میکنند به عنوان یک اهرم سیاسی علیه اسرائیل استفاده کند.

فواد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا