جغرافياي ايران جعليجهان

روزنامه العرب: ایران و خلیج عربی، زمان حساب پس دادن رژیم ایران فرا رسیده است.

روزنامه العرب چاپ لندن در گزارشی به خواسته رژیم ایران برای گفتگو با ریاض پرداخت و نوشت:
رژیم ایران بار دیگر ادعاهای خود مبنی بر گفتگو با کشور سعودی را تکرار نمود؛ عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت که ایران همیشه برای گفتگو با تمامی کشورهای منطقه آمادگی دارد و اینک توپ در زمین سعودی هاست؛ و تهران همیشه برای امنیت و ثبات منطقه و همکاری و مذاکره با همه کشورهای همجوار آماده است.

دیدگاههای دو کشور سعودی و ایران در مورد نقطه شروع و اهداف گفتگو متفاوت است. سعودی خواهان پایان کامل دخالت های ویرانگر ایران در کشورهای عربی است، ولی ایران منطقه را زمین باز تلقی میکند و حق خود میداند که در آن نفوذ داشته باشد و برنامه‌های مداخله جویانه خود را دنبال کند؛ و پیوسته تلاش میکند تا برگه های برنده خود و میزان فشار را افزایش دهد و لو اینکه برای تحقق این مهم ناچار شود تا گروههای ستیزه جویش را در کشورهای عربی منطقه مستقر کند. تفاوت این دو دیدگاه عملا امکان هر گونه نزدیکی و تفاهم را غیر ممکن می کند.

کشور سعودی قبلا نیز این حقیقت را به اطلاع رهبران رژیم ایران رسانده بود؛ هنگامی که سعود الفیصل، با رد درخواست جواد ظریف، برای گفتگو و مذاکره در مورد امور کشورهای منطقه، خطاب به وی اظهار داشت: “امور کشورهای عربی منطقه ربطی به ایران ندارد.”

اکنون ایران بعد از اینکه گرفتار اوضاع نابسامان شده و فشارها و چالش ها از هر سو آن را احاطه کرده، و باعث شده تا برنامه های خرابکارانه و توسعه طلبانه اش ناکام بماند، بار دیگر مجبور شده تا مجددا ادعای خود برای مذاکره و تفاهم با ریاض را تکرار کند؛ و در استراتژی و برنامه ریزی خود تجدید نظر کند.
از چندی پیش، رژیم ایران، با ورود به مرحله جدید، متحمل خسارت های فراوانی شده است که با بارش گلوله های مرگ بر سر بزرگترین مغز متفکر برنامه هایش، قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد آغاز شد، و سپس چالش های سخت با یک سلسله انفجار و آتش سوزی در تأسیسات نظامی و هسته‌ای رژیم ادامه یافت، به نحوی که در هر هفته شاهد بلند شدن دود و آتش سوزی در نقاطی از ایران(جعلی) بودیم که هدف حملات سایبری و یا غیره قرار می گرفتند و همزمان اقتصاد این رژیم نیز به دلیل تحریم ها، ویران شده و معیشت مردم روزبه روز سخت تر می شود.

کشورهای منطقه به حسن نیت و جدیت درخواست ایران برای مذاکره و دستیابی به تفاهم درمورد مسائل موجود، اعتماد ندارند، بلکه معتقدند که این شرایط بحرانی که رژیم تهران را به لرزه درآورده؛ بهترین شیوه برای مقابله با دخالت ها و توسعه طلبی این رژیم است.

کشورهای منطقه به شنیدن حرف های پوچ و بیهوده ایران که خالی از محتوا است که منجر به تفاهم نمی شود، عادت کرده اند. تهران در زمانی که به عربده کشی در منطقه ادامه می دهد؛ از کشورهای عربی منطقه می خواهد تا به سر میز مذاکره بنشینند؛ در حالیکه تنها چند هفته پیش رسانه های آن خبر دادند که سپاه تروریستی پاسداران شهرهای موشکی زیر زمینی در مناطق ساحلی جنوب خلیج تأسیس کرده است.

اکنون رژیم ایران به مرحله حساب پس دادن به جامعه جهانی و پرداخت هزینه توسعه طلبی مغرورانه و نقش خرابکارنه خود وارد شده است تا بهای دخالت های تخریبی و توطئه های شوم خود را پس دهد.

بعد از 24 سال از انفجارهای برج های الخُبر سعودی، دادگاه فدرال آمریکا، ایران را به انجام این عملیات متهم کرده و آن را به پرداخت 879 ملیون دلار محکوم کرده است.
از سوی دیگر دادگاه بین المللی ویژه لبنان زمان اعلام حکم صادره در خصوص ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان را مشخص نموده و بزودی حکمی قضایی علیه مقامات بلندمرتبه گروه ستیزه جوی حزب الله لبنان صادر خواهد کرد، قانون سزار نیز برای هدف قرار دادن تمامی طرفهای مرتبط با فاجعه سوریه و در راس آنها گروهها و افراد مرتبط با رژیم ایران، کلید خورده است.

لذا در برهه کنونی به یقین می توان گفت که درخواست رژیم ایران برای تفاهم با ریاض، تنها گزینه ای به مقتضای ضرورت بوده تا اینکه بتواند فشار گسترده وارده را کاهش داده و شرایط بغرنج را بهبود بخشد، در این درخواست هیچ حسن نیتی برای خروج منطقه از این وضع بحرانی؛ که در نتیجه ی رفتار خرابکارانه آن پدید آمده، مشاهده نمی شود.

فواد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا