الاحواز

جنایتی دیگر از اشغالگران فارس

دو زندانی اسیر و فعال فرهنگی عرب احواز در سال 2014 اعدام شدند.

اسیر زندانی، شهید علی جبیشات(یا چبیشات الکعبی) فرزند حبیب، متولد 1966 متأهل دارای دو فرزند، و شهید سید خالد الموسوی (یاسین الموسوی)، فرزند سعدون، 35 ساله متاهل. هر دو شهید مسلمان و از روستای “کعب خلف مسلم” از توابع شهر سوس بودند.

سید خالد الموسوی بنیانگذار بنیاد فرهنگی و آموزشی جوانان بود و فعالیتهای فرهنگی همچون علی جبیشات داشت.

آنها را در 10 نوامبر 2012 با بستن اتهامات دروغین مانند انفجار خطوط لوله نفت در شهر گئومات (دورانتاش) و دروغ های سیاسی مشابه دیگر دستگیر کردند.

این اتهامات توسط خانواده‌ها و بستگان این دو شهید بشدت رد شدند و تأکید کردند که فیلم اعترافات آندو اجباری بوده و تحت فشار و شکنجه بوده است. این خانواده‌ها گفتند كه اين دو اسیر را به زور و شكنجه مجبور به اعترافات اجباری کرده‌اند تا جاییکه در جریان اعتراف گیری اجباری، یكی از دنده‌های شهید خالد الموسوی شکست.

حكم اعدام در سپتامبر 2013 به اتهام “محاربه” صادر شد. این حكم در ژانویه سال 2014 به شماره 91099861199011221 از شعبه چهارم بیدادگاه(دادگاه) غیرقانونی انقلاب و به ریاست قاضی جنايتکار سید محمد باقر موسوی، صادر شد.

در تاریخ 17 مارس 2014، و پس از آنكه در ژانویه همان سال، حکم اعدام توسط دادگاه عالی اشغالگران ایرانی تأیید شد، دو اسیر را برای اجرای حکم به زندان “القنیطره” منتقل کردند. قابل ذکر اینکه، پس از اطلاع خانواده‌ها از حکم اعدام و درخواست‌های مکرر آنها نسبت به بازبینی حکم، به این خانواده‌ها اطلاع دادند كه حكم صحت ندارد و حكم اعدامي نيز صادر نشده است!!.

قبل از آن نیز، هنگامی که خانواده‌های شهدای زندانی سعی داشتند گفتگوئی را با هیئت پارلمانی اروپا که در تاریخ “12-17 دسامبر 2013” برای بازدید به تهران آمده بودند، انجام دهند، (بمنظور یافتن راه حلی برای پرونده فرزندان خود) توسط عناصر سرویس اطلاعاتی ایران اشغالگر از هتل محل دیدار این هیئت بیرون رانده شدند. بعد از آن نیز مأموران مزدور، رستم جبیشات، پسر خواهر علی جبیشات و برادرِ شهید حسن جبیشات را نه تنها دستگیر کرده بلکه برای آنان نیز پرونده‌ای با اتهامات دروغین تدارک دیدند.

عفو بین الملل نسبت به اعدام این دو اسیر در 10 مه 2014 با بیانیه‌ای رسمی هشدار داد و خواستار عدم اجرای حكم از طرف قوهٔ قضائیه شد. با این وجود، این حکم در 11 ژوئن 2014 اجرا شد، و حکومت اشغالگر ایرانی به خانواده‌های این دو شهید اجرای حکم را ابلاغ نمود. اما آن دو شهید را در مکانی نامعلوم در شهر رامز از توابع الاحواز اشغالی بخاک سپردند تا برای همیشه محل دفن آنها مخفی بماند.

گفته شده است که نفر سوم این پرونده، اسیر زندانی “سلمان جایانی” فرزند محشوت، متاهل و دارای یک فرزند خردسال، 25 سال زندان از سوی بیدادگاه جناییکاران ایرانی برای وی صادر شد.

#نه برای اعدام احوازیها

ابو فادی الأحوازي

مترجم: فواد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا