جهان

ترامپ سه‌ شنبه‌ شب موضع خود در باره توافقنامه اتمی را اعلام می‌کند

رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی اعلام کرده است که ساعت 22:30 دقیقه سه‌شنبه به وقت ایران موضع آمریکا در باره توافقنامه هسته‌ای با ایران را اعلام خواهد کرد.

پیشتر قرار بود که او تا پایان یک فرصت چهارماهه که روز 12 می به پایان می‌رسد موضع خود در قبال پایبندی ایران به توافقنامه هسته‌ای را تایید یا رد کند.

رئیس جمهوری آمریکا در دور گذشته تهدید کرد که اگر توافقنامه هسته‌ای امضا شده میان ایران و کشورهای 5+1 اصلاح نشود کشورش از آن خارج خواهد شد. در این صورت ایالات متحده تحریم‌های تعلیق شده ایران را بار دیگر اعمال خواهد کرد.

در هفته‌های گذشته رهبران فرانسه و آلمان به ملاقات ترامپ شتافتند تا در این باره با او گفتگو کنند. آنها تلاش کردند تا با منصرف کردن رئیس جمهوری آمریکا از خروج از برجام، در باره درخواست ترامپ برای اصلاح این توافقنامه در زمینه محدودیت‌های اعمال‌شده بر فعالیت اتمی، تشدید نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی ایران و دخالت‌های تهران در منطقه با او توافق‌هایی انجام دهند.

 

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران بامداد روز یکشنبه 6 مه گفت، آمریکا اگر بخواهد از برجام خارج شود، به زودی خواهد فهمید که «پشیمانی تاریخی» برای او خواهد بود.

روحانی با اشاره به تهدید رئیس جمهوری آمریکا به خروج از برجام گفت: «این آقایی که جدیدا به عنوان رئیس جمهور آمریکا سخنان خودش را از 15 ماه پیش شروع کرده بود و مرتب می گوید برجام بدترین توافق تاریخ آمریکا بوده، مداوم می گوید این توافق فقط به نفع ایران است و به ضرر آمریکا و دائما این طور مطرح می کند که دولت قبلی آمریکا در برجام دچار اشتباه شده است و ایران بر سر ما کلاه گذاشته است».

به گزارش خبرگزاری مهر، روحانی که به استان خراسان رضوی سفر کرده در سخنرانی خود در شهر سبزوار گفت: «ما سر کسی کلاه نگذاشتیم، ما با منطق حرف خودمان را مطرح کردیم و با 6 کشور پای میز مذاکره بودیم و شورای امنیت سازمان ملل هم آن را تصویب کرده است.»

روحانی خطاب به آمریکایی ها و اروپایی ها گفت: «ملت ما به عهد خود وفادار است اما با صراحت به همه دنیا می‌گوید، راجع به سلاح و دفاع از کشورمان با کسی مذاکره نخواهد کرد».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بارها از برجام به عنوان یک توافق بد یاد کرد او پیشتر هشدار داده بود که اگر تغییرات مورد نظر او در توافق اتمی صورت نگیرد، این بار تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید نخواهد کرد.»

کنترل فعالیت‌های موشکی ایران و مساله دخالت‌های ایران در کشورهای عراق، یمن، سوریه و لبنان و نیز حمایت تهران از شبه‌نظامیان وابسته به تهران از نظر آمریکا مهمترین مواردی هستند که اصلاح توافق هسته‌ای را ضروری می‌کنند.

 

دبی-العربیه.نت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا