جهان

گزارش و تحلیل؛ انفجار مهیب بیروت و درگیری ها خلده چهره حقیقی حزب الله را آشکار ساخت

پایگاه خبری لیفانت در لندن در گزارش و تحلیلی در ارتباط با عملیاتهای خرابکارانه حزب الله و نقش این گروه در لبنان نوشت:
حزب الله در دهه گذشته موفق شد بر تمامی نهادهای اساسی دولت لبنان مسلط و به یک بازیگر اساسی در صحنه اتخاذ تصمیمات سیاسی و امنیتی تبدیل شود. اما در برهه اخیر که از چند ماه تجاوز نمی کند، 4 حادثه جداگانه نقاب از چهره حقیقی حزب الله پایین کشید و نشان داد که چگونه اسلحه در میان طرفدارانش در مناطق مسکونی دست به دست می شود.

این امر به وضوح نشان میدهد که در درون لبنان دولتی در درون دولت وجود دارد که از لحاظ قدرت نظامی و نفرات بر آن فائق شده و بر تصمیمات داخلی و خارجی آن در زمان جنگ و صلح مسلط گردیده است. این همان حقیقتی است که فعالان شبکه های اجتماعی از آن یاد نموده و مسئولیت آنرا متوجه حزب الله میکنند.

انفجار مهیب بندر بیروت در روز چهارم اوت، اوضاع لبنانی ها را آشفته تر نموده و 300 هزار نفر از آنان را به ترک خانه و کاشانه وادار کرد. طبق منابع مطلع، بندر بیروت یکی از مهمترین گذرگاههای حزب الله برای صادرات و واردات اقلامی است که نمیتوان آنها را از فرودگاه بین المللی بیروت جابجا کرد. حزب الله کاملا بر آن تسلط دارد و از کلیه جزئیات مرتبط با آن به خوبی مطلع است.

در خصوص این انفجار، نظریه های متعددی مطرح گردید که مهمترین آنها مربوط به دانیلو کوبی، کارشناس ایتالیایی مواد منفجره است که به روزنامه ایتالیائی کوربیری دیلا سیرا اظهار داشت ” به نظر من در زمان وقوع انفجار سلاح و مهماتی در بندر وجود داشت”، وی قارچ حاصل از انفجار نارنجی رنگی که تولید شد را شاهدی برای صحت گفته های خود عنوان نمود.

دو هفته پیش نیز در منطقه “شوف” لبنان به دلیل ربوده شدن 3 تن از جوانان محله “نیحا شوف” و زندانی کردن و سپس آزادی آنان بعد از بازجويی از سوی عناصر تروریست حزب الله جنجال زیادی پدید آمد که سبب گردید نیروهای حزب الله از این منطقه عقب نشینی کنند.

در 19 اوت نیز، اعضای شورای شهرداری مناطق بعبدا و اللویزه به دلیل ترس اعضای شورا و اهالی از وقوع انفجار در منطقه آنها، از پست های خود استعفا دادند.
زیرا مردم لبنان اینک از آن واهمه دارند که حزب الله در مناطق مسکونی آنان اقدام به انبار نمودن مهمات و اسلحه کند و گزارش های مربوط به انفجار بیروت بر این مقوله دلالت داشت.

شورای شهرداری این مناطق به نامه ای که به محمد فهمی وزیر کشور ارسال شده استناد نمود که در آن تصریح شده حزب الله موشک و اسلحه در منطقه مذکور انبار کرده است.

حادثه دیگری که به سلاح حزب الله ارتباط دارد و در برهه اخیر رخ داد، کشته شدن دو نفر و زخمی شدن 10 نفر است؛ این درگیری در منطقه خلده بین هواداران حزب الله و افراد عشایر عرب رخ داد؛ درگیری مذکور به دلیل برافراشتن پرچم های عاشورا به همراه تصاویر یکی از رهبران حزب الله به نام سلیم عیاش که از سوی دادگاه بین المللی به دلیل برنامه ریزی و مشارکت در قتل رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان مجرم شناخت شده، صورت گرفت.

فواد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا