جهان

گاردین: عربستان سعودی احتمالا ذخایر کافی اورانیوم برای تولید سوخت هسته‌ای دارد.

روزنامه گاردین می‌گوید به یک گزارش محرمانه دست پیدا کرده که نشان می‌دهد عربستان سعودی احتمالا ذخایر اورانیوم کافی قابل استخراج برای تولید سوخت هسته‌ای را در اختیار دارد؛ مقام‌های سعودی هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.
گاردین روز پنجشنبه ۲۷ شهریور در گزارشی اختصاصی نوشت که تیم‌های زمین‌شناسی و هسته‌ای چینی، در راستای همکاری‌های هسته‌ای دو کشور، گزارشی تهیه کردند که از جمله شامل مکان‌یابی معادن سنگ اورانیوم در عربستان بود.
به نوشته گاردین، کارشناسان چینی در این گزارش محرمانه توصیه کرده‌اند حکومت عربستان به جای وابستگی به واردات اورانیوم، می‌تواند در داخل کشور به اندازه کافی اورانیوم استخراج کند.
روزنامه گاردین با وجودی که گفته است نمی‌تواند اصالت این گزارش محرمانه را تایید کند، نوشته است چنین طرحی می‌تواند «نگرانی‌ها درباره تمایل ریاض به برنامه تسلیحات هسته‌ای را تشدید سازد.»

عربستان سعودی بارها گفته است فعالیت‌های هسته‌ایش کاملا شفاف است و زیر نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.
مقام‌های عربستان در دو سال اخیر به طرح‌هایی از جمله احداث نخستین رآکتور تحقیقات هسته‌ای اشاره کرده و به نوشته گاردین، درباره جست‌وجو برای تامین معادن اورانیوم در داخل کشور نیز شفاف بوده‌اند.
به نوشته گاردین، گزارش محرمانه کارشناسان چینی نشان می‌دهد مطابق برآورد اولیه، از سنگ اورانیوم موجود در معادنی در سه محل در مرکز و شمال غرب این کشور، می‌توان بیش از ۹۰ هزار تن اورانیوم استخراج کرد

فؤاد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا