جغرافياي ايران جعليجهان

زیان 150میلیارد دلاری رژیم اشغالگر ایران به دلیل تحریم های آمریکا

حسن روحانی رئیس جمهور رژیم اشغالگر ایران گفت: از زمان خروج آمریكا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم ها بر اقتصاد جغرافیای سیاسی موسوم به ایران، (ایران جعلی) یكصد و پنجاه میلیارد دلار درآمد از دست داده است.

وی در برنامه‌ای که توسط تلویزیون رسمی رژیم اشغالگر ایران پخش میشد مدعی شد: اقدامات آمریكا به واردات داروئی و مواد غذایی (كشور)، مطابق آنچه که توسط رسانه‌های خارجی منجمله العربیه نت گزارش شده، آسیب رسانده است.

روز دوشنبه ایالات متحده بستهٔ جدیدی از تحریمها علیه اشخاص و نهادهای مرتبط با آنچه که بعنوان “حامیان برنامه هسته‌ای ایران توصیف شده‌اند”، تصویب کرد. این بستهٔ تحریمی ساعاتی پس از تهدیدهای آمریکا نسبت به عواقب ناشی از عدم پذیرش تحریم‌ها از سوی سازمان ملل و امتناع بین المللی برای بازگرداندن آن تحریم‌ها علیه تهران، به اجرا درآمدند.

ساعاتی پس از اجرای تحریم‌ها از سوی آمریکا، نرخ ارز (دلار آمریکا) در بازار ایران در ابتدای سال جاری و بر اساس تقویم ایرانی در تاریخ 20 مارس 160 هزار ریال بود. اما در اواخر ماه ژوئیه به 250 هزار ریال افزایش یافت.
در هفته قبل تا ژوئیه گذشته بانک مرکزی ایران اشغالگر حدود یک میلیارد دلار ارز به بازار محلی تزریق کرد و دلار به 210 هزار ریال کاهش یافت. با این حال و با گذشت زمان نوسانات نرخ ارز دوباره شروع گشت.

تحلیلگران بر این باورند كه بانك مركزی قادر به تهیه ارزهای اصلی مورد نیاز بازار نیست. این امر افزایش روزانه قیمت انواع ارزهای خارجی در جغرافیای سیاسی ایران را بخوبی نشان می‌دهد.

این نوسانات در شرایطی صورت میگیرند که بخش عمده‌ای از ذخایر ارزی ایران در خارج از این جغرافیا مسدود شده است و رژیم اشغالگر ایران فقط می تواند از آن برای واردات کالاهای مجاز مانند غذا و دارو استفاده کند.
همچنین امسال برای اولین بار تراز تجارت خارجی ایران اشغالگر به یک شاخص منفی بدل شد و چنین به نظر میرسد که هیچ امیدی برای بهبود ذخایر ارزی آن وجود ندارد.


علی حردانی پور الاحوازی

مترجم: فواد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا