جغرافياي ايران جعليجهان

دبیرکل اتحادیه عرب: دخالت‌های ایران و ترکیه عامل تهدیدی علیه امنیت عربی است

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه با روزنامه مصری “الاخبار” تأکید کرد که منطقه وارد مرحله بی‌سابقه‌ای از تهدید و چالش و بویژه دخالت‌های منطقه‌ای ایران اشغالگر و ترکیه شده‌ است.

ابوالغیط افزود که دخالت‌های ایران و ترکیه، تهدیدی برای امنیت ملی بسیاری از کشورهای عربی و به‌طور کلی امنیت عربی به‌شمار می‌آید.

وی گفت: «مناطق عربی هست که در اشغال نظامیان و شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه و ایران هستند.»
به گفته وی شبه‌نظامیان وابسته به ایران اشغالگر، تأثیر مخربی بر ثبات شماری از کشورهای عربی گذاشته و اوضاعی کاملاً بی‌سابقه را ایجاده کرده‌اند.
وی افزود که دخالت‌های ترکیه در سوریه، عراق و لیبی بیش از حد جسورانه است.

دبیر کل اتحادیه عرب در خصوص موضوع فلسطین گفت: «سناریوی دست‌کشیدن اعراب از فلسطین صرفاً در خیالات برخی افراد وجود دارد. آنچه مرا آزار می‌دهد تبدیل شدن موضوع فلسطین به سوژه‌ای برای ایجاد اختلاف نظر است. این سناریو مردود است و باید از درگیرشدن در آن اجتناب نمود.»

ابوالغیط در مورد بازگشت سوریه به صندلی خالی خود در اتحادیه عرب گفت که این موضوع، مسئله‌ای نیست که تا این لحظه در موردش «توافق» لازم به وجود آمده باشد.

دبیرکل اتحادیه عرب در خصوص مناقشه یمن تأکید کرد که این کشور دچار بن‌بست ناشی از دخالت اطراف منطقه‌ای و بین‌المللی است و شبه نظامیان حوثی کاملاً وابسته به ایران بوده و هر گاه روزنه‌ای برای توافق ایجاد می‌شود، ایران اقدام به دخالت در امور می‌کند.

وی افزود: «امیدوارم مبادله بیش از 1000 اسیر میان دولت یمن و حوثی‌ها مقدمه‌ای برای دستیابی به توافق سیاسی فراگیر باشد.»

ابوالغیط در مورد بحران «سد رنسانس» گفت که موضع‌گیری عربی در حمایت کامل از مصر و سودان در مذاکرات سه جانبه با طرف اتیوپیایی است.

فواد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا