جغرافياي ايران جعليملل تحت ستم

بی خبری مطلق از وضعیت فعالان ملی مدنی بازداشت شده در اردبیل اشغالی

با گذشت بیش از 5 روز از بازداشت فعالان ملی مدنی روز سه شنبه 8 مهر ماه 99 در شهر اردبیل و انتقال آنها به بند 8 «قرنطینه» زندان مرکزی این شهر اشغالی به دلیل قطع تلفن تمام بندهای زندان، این فعالین با خانواده‌های خود هیچگونه تماسی نداشته‌اند. این در حالی است که بازداشت فعالان همراه با ضرب و جرح شدید صورت گرفته است.
آقای عباس لسانی فعال شناخته شده آذربایجانی که محکومیت غیرقانونی 15 ساله خود را در زندان مرکزی اردبیل میگذراند از تاریخ 99/07/08 تا بدین لحظه هیچگونه تماسی با خانواده و دوستان نداشته است، که این مساله نیز سبب نگرانی خانواده شان گردیده است.

بنا به گزارشات واصله در پی فراخوان عملیات آزاد سازی قاراباغ، بازداشتهای گروهی و بدون حکم قضائی در شهرهای مختلف آذربایجان اشغالی صورت گرفته است. به گفته شاهدان عینی تصاویر و فیلمی که از لحظه بازداشت فعال ملی مدنی «علی خیرجو » تهیه شده است نشان میدهد که بازداشتها همراه با خشونت، ضرب و جرح شدید، بدون ارائه حکم و با ورود غیرقانونی به حریم خصوصی افراد صورت پذیرفته که در این اقدامات خودسرانه و غیر انسانی ضرب و شتم اعضای خانواده نیز در دستور کار قرار گرفته است.

در مورخه 99/07/12 ” افسانه اکبرزاده “همسر علی خیرجو به همراه سایر خانواده های فعالین بعد از مراجعه به شعبه 10 بازپرسی بیدادگستری کل اردبیل اشغالی و پیگیری از وضعیت بازداشت شدگان، با هتاکی، ناسزاگویی و تهدیدهای شدید قاضی ایرانی جنایتکار “بابک نونهال” رو به رو گشته و در همین راستا در اقدامی عجیب «افسانه اکبرزاده »همسر علی خیرجو نیز با دستور مستقیم قاضی نونهال بازداشت شده است.
گفتنی است روز سه‌شنبه ۸ مهرماه اولین موج بازداشت‌ها از سوی نیروهای ترور و امنیت ایران اشغالگر در تجمعی در پارک جیرال اردبیل اشغالی بوقوع پیوست که طی آن دست‌کم ۱۲ نفر از فعالین مدنی و شهروندان ساکن این شهر با ضرب و شتم بازداشت شدند.
شرکت کنندگان در این تجمع ضمن محکومیت حمایت تسلیحاتی و لجستیکی ایران اشغالگر از ارمنستان در خصوص ادامه اشغال قاراباغ، حمایت خود را از نبرد آزادسازی« قره باغ» اشغالی اعلام کردند.
بنا به گزارشات رسیده در هنگام بازداشت این فعالین در پارک «جیرال» اردبیل عسگر اکبرزاده از ناحیه پا با باتوم الکتریکی دچار آسیب دیدگی شدید شده بطوریکه توان راه رفتن برای وی مشکل شده است. سجاد جولانی هنرمند و دیگر فعال مدنی نیز با شکستگی بینی و خونریزی شدید مورد بازداشت قرار گرفت. «پرویز سیابی گرجان»، «حسین بالاخانی» و «مرتضی پروین» از ناحیه دست و انگشتان مورد آسیب دیدگی و شکستی قرار گرفته‌اند. وضعیت دیگر فعالین نیز وخیم گزارش شده است.
همچنین یاشار مرادی، یونس مرادی، علی معالی، احمد محمدپور و خانم مرضیه جوانشیر فعالین آذربایجانی بازداشت شده در روز پنجشنبه 99/07/10 در اردبیل اشغالی نیز در بلاتکلیفی و بیخبری مطلق به سر میبرند. احمد محمد پور با برخورد شدید باتوم به سر دچار آسیب دیدگی شده و این مساله بر نگرانیهای خانوداده این فعال افزوده است.
اعمال خشونت و سرکوب شدید نیروهای امنیتی و قضایی اردبیل اشغالی در برخورد با فعالین مدنی با هیچیک از معیارهای قانونی، انسانی و دینی همخوانی ندارد و ماحصل چنین اقدامات وحشیانه‌ای، تراکم و افزایش خشم عمومی، نفرت عمومی می باشد.

سازمان عفو بین الملل در گزارشی از بازداشت گسترده فعالین در شهرهای مختلف آذربایجان اشغالی ابراز نگرانی کرده و آزادی فوری و بی قید و شرط آنها را خواستار شده است.

فواد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا