الاحوازعکس و تعليق

نیزارى كه با خون شهيدان عرب الأحواز سیراب شد

بندر معشور، قلتگاه “نیزار”

یکسال پیش در چنین روزهایی رژیم اشغالگر ایران عامدانه و هدفمند اعتراضات بحق ملت عرب احواز اشغالی را به خونین‌ترین و شدید‌ترین وجه ممکن سرکوب کرد: «نیروهای امنیتی رژیم جنایتکار ایران علیه بخش اعظم معترضان و عابران بی دفاع کشته‌ شده به نحو غیرقانونی از سلاح‌های گرم و سنگین مرگبار استفاده کرده و عمدتاً به سر یا بالاتنه‌ آنان شلیک کردند، امری که نشان‌دهنده‌ شلیک به قصد کشتن است. تا به امروز هیچ مقام مزدور جنایتکار مسئولی در قبال این کشتارهای متناقض با قانون وادار به پاسخگویی نشده است.»

تعداد واقعی کشته‌شدگان نیزار و تمامی خطه الاحواز اشغالی بیش از این‌هاست. رویهٔ مصون نگه داشتن مسببین نقض حقوق بشر و جرم از مجازات به حدی توسط مقامات جنایتکار ایران اشغالگر نهادینه شده است که ممکن است هرگز به نام و داستان تمام جان‌های از دست رفته ملت عرب الاحواز و مردم ساکن آن پی نبریم.»

اما در بندر معشور از شهرهای کشور احواز اشغالی، شناسایی جانباختگان اعتراضات آبان در نیزار المعشور پس از یکسال همچنان ادامه دارد. این کشتار چنان مهیب و گسترده بود که با گذشت یکسال از آن، اسامی و مشخصات شهیدان این واقعه از گوشه و کنار بصورت مخفیانه خارج شده و به دست نهادها و گروههای حقوق بشری می‌رسد. بدستور فرماندار نظامی رژیم اشغالگر در الاحواز و با مجوز شاک، نیروهای تروریست سپاه روز دوشنبه ۲۷ آبان ماه ۹۸ یک تیپ ویژه تکاور به همراه دو تانک و شش نفربر و مقدار زیادی سلاح سنگین و نیمه سنگین و تعدادی هلی کوپتر نظامی به بندر معشور فرستاد.

شهروندان معشور فقط با آتش زدن لاستیک و قرار دادن سنگ در جاده منتهی به بندر خورموسی، آن را بستند ولی ابعاد وحشیگری نیروهای رژیم اشغالگر چند برابر شهرهای دیگر بوده و دست به کشتاری همه‌ جانبه زدند. پاسداران تروریست با تانک و تیربار به سمت هموطنان انقلابى بی دفاع شلیک میکردند كه منجر به فرار و پناه بردن هموطنان احوازى به سمت نیزار برای نجات خود بوده است. اما نیروهای تروریست سپاه، نیزار را به قتلگاه تبدیل کردند و هنوز کسی نمیداند دقیقا چند نفر و چه افرادی در نیزار جان سپردند.

لیست ذیل بخشی از اسامی کسانی است که بیگناه در آن ایام به خاک و خون کشیده شدند:

1_شهید احمد آلبوعلی، 17 ساله. دروازه قرآن در بندر معشور محل شهادت اوست. او تنها فرزند خانواده بود.
2_شهید محسن آلبوعلی 17 ساله. او اهل يزله بود و موسیقی. در معشور به شهادت رسید.
3_شهید حمزه(محمد) البریهی، 17 ساله. علاقه اش به شعر و يزله بود. در را خانه از فاصله نزدیک با شلیک کلت به نوجوانیش پایان دادند.
4_شهید خالد غزلاوی، 16 ساله اهل المحمره. فیلمی از لحظات جان سپردن او در فضای مجازی پخش شد. او از بستگان علی غزلاوی است.
5_شهید علی غزلاوی 12 ساله اهل المحمره، کودکی بود که شب و روزش را به بازی و مشق و مدرسه می‌گذراند. او در میدان “الله” به شهادت رسید.
6_شهید مجتبی(یوسف)آلبوعبادی 22 ساله اهل معشور
7_شهید عادل مطوری حدوداً 30 ساله. در راه بازگشت از محل کار، گلوله پهلویش را درید. دو روز بعد در بیمارستان به شهادت رسید.
8_شهید فرهاد مجدم 37 ساله، او دستفروش بودو بعد از سالها توانست با برادران خود یک مغازه لباس فروشی دست‌وپا کند. در ملارد شهید شد. او زنی را می‌بیند که تیر خورده است. فریاد میزند: او را کشتید او را کشتید. نیروهای آدمکش امنیتی به سر فرهاد شلیک می‌کنند و او را می‌کشند.
9_شهید مجید مجدم اهل معشور
10_شهید حمید شیخانی حدوداً 35 ساله و پدر کودکی خردسال. در شهرک الکوره بندر معشور زنده و سالم بازداشت شد. اما شنبه 2 آذرماه پیکر بی‌جان او را تحویل خانواده‌اش می‌دهند.
11_شهید حسن تمیمی اهل المحمره بود و تکیه گاه خانواده فقیرش.
12_شهید احمد بشاره دورقی، 20 ساله اهل خورموسی در معشور. والدینش در قید حیات نیستند. او نان آور دو خواهر یتیمش بود. نیروهای اشغالگر امنیتی در ازای دریافت 30 میلیون تومان پیکر او را تحویل دادند.
13_شهید قاسم باوی 45 ساله. او در کوت عبدالله احواز پایتخت بازداشت شد. بعد از آزادی و پس از تحمل شکنجه‌های وحشتناک و با اختلالات روحی و روانی بسیار، دست به خودکشی زد تا به آنهمه رنج و اضطراب پایان دهد.
14_شهید رضا نیسی 16 ساله اهل احواز پایتخت. وقتی بر اثر گلوله آدمکشان اشغالگر ایرانی بر زمین افتاد، خون تمام چهره معصومش را پوشاند.
15_شهید محسن پور محمد 17 ساله، اهل محمره در دولت احواز اشغالی. کارگر ساختمانی بود و نان آور خانواده دردمندش. در فلکه دروازه المحمره هدف گلوله قرار گرفت و شهید شد.
16_شهید سید احمد جعاوله 17 ساله اهل شهرک اندیشه در تُستر. نیروهای مزدور بسیجی او را کشتند. فیلمی از شهادت او منتشر شد.
17_شهید مجاهد جامعی 17 ساله در کوت عبدالله احواز پایتخت و در همان روزهای اول اعتراضات به صف شهیدان این خطه اشغالی پیوست.
18_شهید میثم منیعات 20 ساله، او در 26 آبان در محمره شهید شد.
19_شهید عباس عساکره 26 ساله در میدان جراحی بندر معشور بساط میوه فروشی داشت. گلوله سینهٔ مردانه اش را شکافت.
20_شهید میلاد حمیدی 19 ساله در محمره شهید شد تا شاهدی باشد بر جنایت‌های سازمان یافتهٔ ایران اشغالگر.
21_شهید حمزه سواری 25 سال از زندگیش گذشت تا اینکه داماد شد. 25 آبان در احواز پایتخت به دست راست و کلیه راست او شلیک می‌کنند و در نهایت بعد از ساعتی به مقام شهادت نائل می گردد، تا هیچگاه نتواند عروسیش را و شادی مادر و پدر پیرش را بچشم ببیند.

احسان صادقي، امیر بوشهری، جابر صابری، جمشید ملحان، حسن ویسی، حیاوی شریفات، علیرضا قنواتی، مجتبی رضایی عباس انصاریان، علی جلوه، اصغر رجایی، احمد روحانی فر، جواد بابایی، جواد نظارت، کامران داوری، کورش احوازی، محسن سرافراز، مرشا دهی و همایون دشتی دیگر شهیدان این خطه گلگون عربی اشغال شده هستند.
برای تحویل دادن پیکر مطهر این شهیدان، از خانواده‌های آنها تعهد کتبی گرفته شد. علاوه بر آن از هر خانواده 30 میلیون تومان جهت تحویل پیکر عزیزانشان اخذ شده است.

فواد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
Http://WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا