جهانگزارش ها

رئیس جمهوری‌سودان: اجازه استفاده از خاک سودان علیه پادشاهی سعودی را نخواهیم داد

دبی- العربیه فارسی

عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان در گفت‌وگو با شبکه العربیة درباره دلایل تصمیم کشور برای شرکت در عملیات “عاصفة الحزم”، از دیدارش با ملک سلمان که آن زمان ولی‌عهد پادشاهی سعودی بود و گفت‌وگوی دوجانبه درباره اوضاع خطرناک یمن خبر داد و گفت: “ما در سودان باور داریم اوضاع یمن می‌تواند برای ما نیز خطرناک باشد.”

رئیس جمهور سودان این پیام را به مسئولان عالیرتبه سعودی رسانده و توضیح داد: زمانی که عملیات عاصفة الحزم آغاز شد، ما با تعدادی هواپیما مستقیما در این عملیات مشارکت کردیم. همینک نیز تعدادی سرباز سودانی عدن مستقر هستند و تعدادی دیگری سرباز در حال آماده‌سازی برای اعزام به سعودی و یمن هستند.

عمر البشیر درباره دیدار اخیرش از پادشاهی سعودی گفت: این دیدار در چهارچوب مشورت‌های مستمر دو طرف برای روابط دو جانبه و بررسی شرایط منطقه‌ای است و ما توافق نظر کاملی درباره نظرات و دیدگاه‌ها با پادشاهی سعودی داریم. رئیس جمهور سودان همچنین از گسترش روابط سیاسی، اقتصادی، نظامی و سرمایه‌گذاری میان دو طرف تمجید کرد.

البشیر به العربیة گفت: ایران نفوذی در سودان نداشت و آنچه در سودان برملا شد، تلاش ایران برای گسترش مذهب تشیع از طریق مراکز فرهنگی در خارطوم بوده است که به شدت با آن برخورد شد. او افزود کشورش خواهان افزوده شدن مشکلی به مشکلات این کشور از طریق درگیری‌های شیعی-سنی نیست و به همین دلیل مرکز فرهنگی ایران به دلیل فعالیت‌های خطرناکش تعطیل شد.

رئیس‌جمهوری سودان درباره سیاست‌ها و تحرکات اقلیمی ایران گفت: علیرغم اینکه ما تاکید کرده بودیم اجازه استفاده از خاک سودان علیه پادشاهی سعودی را نخواهیم داد، طرف سعودی اطلاعاتی درباره کنش‌های ضد سعودی در سودان داشت و معتقد بود وجود مرکز فرهنگی ایران موجب ایجاد حساسیت‌هایی شده است. ما نیز در پایان به این نتیجه رسیدیم که فعالیت این مرکز باید متوقف شود.

عمر البشیر افزود: آمریکایی‌ها پس از سقوط صدام، دولت شیعی را در عراق تاسیس کردند و این چیزی بود که به ایران امکان داد چهار پایتخت عربی یعنی دمشق، بغداد، بیروت و صنعاء را در اختیار بگیرد. البشیر درباره اینکه آیا این پایان جاه‌طلبی‌های ایران است و یا اینکه آنها اهداف دیگری نیز دارند، گفت: آنها اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کنند.

رئیس‌جمهوری سودان در ادامه درباره روابط کشورش با مصر در قضیه‌ “حلایب” که نقطه اصلی اختلافات دو کشور است، گفت: مثلث حلایب بخشی از سودان خواهد ماند، زیرا که در اولین انتخابات که زیر نظر حاکمیت دوگانه بریتانیایی-مصری در سودان برگزار شد، در حلایب نیز رای‌گیری شد و این منطقه یکی از شعب رای‌گیری بود. انتخابات یک کنش حکومتی از نوع درجه اول است.

او درباره گزینه‌های پیش روی کشورش گفت: اگر مصری‌ها مذاکرات را نپذیرند، سودان موضوع را به شورای امنیت خواهد برد.

البشیر درباره حضور رهبران اخوان المسلمین در سودان تاکید کرد: هیچکدام از رهبران اخوان المسلمین در سودان پناه نگرفته‌اند و سیاست‌های ما در این زمینه، اجازه پناه دادن به کسانی که بر ضد دولت دیگری فعالیت می‌کنند را نمی‌دهد.

البشیر افزود: روابط شخصی من با ژنرال سیسی بسیار خوب و مستحکم است و علیرغم برخی موضوعات مورد اختلاف، من او را مردی می‌شناسم که در روابطش صادق است. مشکل ما با نظام مصر است نه با شخص سیسی.

البشیر ادامه داد: برخی مخالفان سودان از سوی سازمان اطلاعات مصر حمایت می‌شوند و در همه دیدارهای دوجانبه، خارطوم از قاهره خواسته است به حمایت از مخالفان سودان پایان دهد.

عمر البشیر درباره روابط کشورش با لیبی تاکید کرد که سودان دولت همبستگی ملی به رهبری فایز السراج را به عنوان دولت قانونی به رسمیت می‌شناسد و گفت: هر مشکلی در لیبی همه منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و به همین دلیل خارطوم خواستار حل مشکل لیبی بدون درگیری است. به گفته رئیس‌جمهوری سودان، کشورش پس از سقوط قذافی، هیچیک از طرف‌های درگیر در لیبی را پشتیبانی تسلیحاتی نکرده است.

درباره موضوع تحریم‌های آمریکا بر ضد سودان، البشیر گفت: این تحریم‌ها شامل بانک‌ها و بازار بورس سودان است و در یک مرحله از تحریم‌ها همه بانک‌های اروپایی با فشار آمریکا، تعاملات خود با سودان را متوقف کردند.

سودان یکی از هفت کشوری است که به دستور دونالد ترامپ شهروندانش اجازه ورود به آمریکا را ندارند. البشیر در این‌باره گفت: میان ما و آمریکایی‌ها نقشه‌ای شامل پنچ محور وجود دارد. تروریسم محور اول این نقشه توافقی است و به تایید خود آمریکایی‌ها، تروریسم به شکل 100% در سودان ریشه‌کن شده ولی کماکان نام سودان تا زمان تصمیم کنگره آمریکا، در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار دارد.

تصمیم البشیر درباره آینده رهبری سودان و تصمیمش برای شرکت نکردن در انتخابات 2020 اختلافاتی را درباره جانشینی او در سودان به وجود آورده است. عمر البشیر تاکید کرد: سودان کشوری است که بر اساس قانون اساسی مصوب 2005 اداره می‌شود. بر اساس این قانون تنها دو دوره می‌توان کاندیدای ریاست جمهوری شد و من اینک در دوره دوم هستم. او افزود: مثل همه احزاب دیگر در دنیا، رقبایی برای ریاست حزب وجود دارند، لیکن در ابتدا انتخابات درون حزبی باید برگزار شود. ما برای اینکار فهرستی داریم که شیوه انتخاب رئیس حزب که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کند را مشخص کرده‌ایم. او با اینحال اختلاف و درگیری درون حزبش را رد کرد.

لازم به ذکر است که مشروح این گفتگو که میان عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان و ترکی الدخیل مدیر شبکه العربیه انجام شد را روز یک‌شنبه 5 فوریه از شبکه العربیة پخش کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا