دیدگاه‌هاگزارش ها

“عيلام”تمدن‌ فراموش شده “بخش اول”

در این مبحث کوتاه به بررسی اجمالی “تمدن شرق میانه”، دومین تمدنی که تنها 500سال بعد از تمدن “سومری” پا به عرصهٔ وجود گذاشت، می‌پردازیم.

تمدن بزرگ سامی که در نزدیکی و مجاورت بخش‌های سرهم بندی شده‌ای که هم اکنون ایران نامیده می‌شوند، بسیار دورتر و قبل‌تر از تمدن ایران که حدود 3500 سال از قدمت آن می‌گذرد، وجود داشت. آن تمدن، تمدن عیلام(در احواز کنونی) نام دارد که بدست فراموشی سپرده شده است.
هنگامیکه تاریخ را مطالعه میکنیم و به تاریخ باشکوه عیلام میرسیم به ناگاه نفرت و انزجار از ایران اشغالگر در وجود حقیقت جویان شعله‌ور می‌گردد. چرا که اینان آن تمدن باشکوه مترقی را نابود کردند. آنها طولانی‌تری تمدنی را که 3500 سال قبل از میلاد پا به عرصه وجود گذاشته بود و 500 سال قبل از میلاد مسیح بی هیچ دلیلی به آن یورش بردند، نابود کردند.
تمدن سامی شاهد تولد و سقوط تمدن‌های بسیاری از جمله تمدن سومر، بابل، آشور و کلدانیها بود. تا آنکه خود در سال 520 ق م، بدست همسایهٔ وحشی شمالی و شمال شرقی، یعنی هخامنشیان (اقوام وحشی مهاجر از شمال دریای سیاه و بخش‌هایی از استپ های جنوب روسیه، همزمانی ظهور کورش با نابودی تمدن‌های سامی) نابود گشت.

اطلاعات در مورد تمدن عیلام بسیار کم و نادر هستند. اغلب اطلاعاتی که درباره این تمدن وجود دارد، با استناد به مواردی است که از آثار بجا مانده از تمدن‌های آشوری، کلدانی و بابلی ها بدست آمده‌اند. در این مبحث موجز، با استفاده از مستندات و مکتوبات دینی و نیز تحقیقات علمی باستان‌شناسان به بررسی و شناخت هرچه بیشتر این تمدن عربی که روزگاری در خطه احواز اشغالی امروزی وجود داشت می‌پردازیم.

در قرآن کریم سورهٔ صافات آیه 17، اشاره‌ای صریح و محکم به پیامبر بزرگ یعنی نوح (ع) دارد، [وَ جَعَلنَا ذُریّتَهُ هُم الباقِین].
نوح(ع) از خود سه فرزند پسر بنامهای: حام، سام و یافض، بجای گذاشت.
تمام اقوام مختلف بشر کنونی از این سه تن منشعب شده‌اند. بعبارتی همهٔ ما از نسل نوح علیه السلام هستیم.
در کتاب “مقدس” چنین آمده است که، سام پسر نوح 5 فرزند داشته است:

1.آشور( جد اصلی آشوری‌ها)
2. أرفخشذ(جد عربها و عبرانیها)
3.إرم(جد آرامی‌ها)
4. لاوذا(جد اقوام امروزی ساکن آمازون)
5. عیلام( جد عیلامیها).

تمام نسل‌هایی که از سام پسر نوح منشعب شده‌اند، سامی نامیده می‌شوند؛ اقوام سامی دارای آداب، رسوم سنن، زبان، فرهنگ و نسبت خویشاوندی بسیار نزدیک و مشابهی با یکدیگر دارند.

سام به منطقه‌ای که هم‌اکنون “احواز” نام دارد مهاجرت کرده و در نزدیکی رود “کارون” سکنی گزید. وی با زنی ازدواج می‌کند و صاحب دختری بنام “سوزان” می‌شود. سوزان در بزرگسالی شهری را بنا می‌نهد که آنرا سوزان، شوشان و یا سوسه(سوس) نامگذاری می‌کنند. این اسامی همگی اشاره به یک شهر دارند منتها با نام‌های مختلف.

تا اینجا ما با استناد منابع معتبر دینی به بررسی اجمالی این تمدن پرداختیم. شاید برای بسیاری از افراد مستندات دینی چندان اهمیتی نداشته باشند. در بخش بعدی این مقال، شواهد علمی، تاریخی براساس یافته‌های باستان‌شناسان و آثار باستانی بجا مانده از آن دوران طلایی خواهیم پرداخت.

محقق: ماهر

مترجم: فؤاد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
Http://WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا