جهان

سعودی؛ درپی حمله موشکی به ریاض: در زمان و مکان مناسب به ایران پاسخ می‌دهیم

پادشاهی عربی سعودی با درخواست پیگرد ایران از سوی شورای امنیت به دلیل نقض قوانین بین‌المللی و قاچاق موشک به حوثی‌ها برای شلیک به سوی اراضی سعودی، تاکید کرد که پادشاهی عربی سعودی در زمان و مکان مناسب به اقدامات ایران پاسخ خواهد داد.

ائتلاف عربی حمایت از دولت قانونی یمن روز دوشنبه 26 مارس 2018 در یک کنفرانس خبری شواهدی ارائه کرد که قاچاق موشک برای حوثی‌ها از سوی ایران را ثابت می‌کند.

سرهنگ خلبان ستاد ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی حمایت از دولت قانون یمن با تاکید بر اینکه امتلاک موشک‌های بالستیک توسط حوثی‌ها تحولی خطرناک است، گفت که یمن از دخالت‌های ایران در این کشور و حمایت از شبه‌نظامیان کودتاگر حوثی رنج‌ها برده است.

سامانه‌های دفاع موشکی پادشاهی عربی سعودی 7 موشک را که حوثی‌ها از داخل یمن به سوی اراضی سعودی پرتاب کردند را رهگیری و منهدم کردند.

 

قطعات موشک منهدم شده حوثی‌ها بر فراز ریاض

 

سخنگوی ائتلاف یک موشک ایرانی را به نمایش گذاشت که ایران برای پیکارجویان حوثی قاچاق کرده و در یمن و پیش از آنکه به سوی سعودی شلیک شود، توسط ائتلاف عربی کشف و ضبط شد. المالکی گفت که ائتلاف نظامی عربی به رهبری پادشاهی عربی سعودی توانست یک محموله موشک از نوع صیاد را ضبط و از شلیک آنها جلوگیری کند.

او در ادامه توضیح داد که استفاده از فرودگاه بین‌المللی صنعاء، پایتخت اشغال شده یمن به عنوان یک پادگان نظامی، نقض آشکار قوانین بین‌المللی و انسانی است و هواپیماهای حامل کمک‌های انساندوستانه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

سرهنگ ترکی المالکی همچنین از نقشه‌ حوثی‌ها برای شلیک یک موشک ایرانی از نوع قیام در روز ملی پادشاهی عربی سعودی خبر داد و گفت ائتلاف نظامی عربی این نقشه را کشف کرد.

 

سخنگوی ائتلاف عربی حمایت از دولت قانون یمن تاکید کرد که ائتلاف به کمک‌های انساندوستانه خود در یمن ادامه خواهد داد و پادشاهی عربی حق داد در زمان و مکان مناسب به ایران پاسخ دهد و این حق را قوانین بین‌المللی از جمله منشور ملل متحده تضمین می‌کند.

المالکی خواستار تحت تعقیب قرار دادن ایران از سوی شورای امنیت به دلیل نقض قوانین بین‌المللی شد و گفت موشکی که حوثی‌ها به سوی ریاض شلیک کردند یک موشک ایرانی از نوع قیام است.

او گفت که جهان با این خطر مواجه است که موشک‌های بالستیک در اختیار گروه‌های شبه‌نظامی و سازمان‌های تروریستی و تبهکاران سازمان‌یافته قرار گیرند.

ترکی المالکی افزود که ایران ریاض، پایتخت پادشاهی عربی سعودی را در حالی مورد هدف قرار داد که 8 میلیون شهروند در آن ساکنند. بیشتر موشک‌ها و از جمله موشک‌هایی که به سوی مکه شلیک شدند از صعده، شمال عمران و مسقط الراس حوثی‌ها می‌آیند.

او در این نشست خبری سوپاپ‌های را به نمایش گذاشت که از ویژگی‌های موشک‌های ایرانی است و گفت که حوثی‌ها این توان موشکی را ندارند و موتور این موشک به نحوی تقویت شده بود که به ریاض برسد.

موشک صیاد ساخت ایران

 

المالکی تصاویری نشان داد که شیوه مونتاژ قطعات موشک‌های ایرانی پس از قاچاق به یمن را شرح می‌دهد. او همچنین تصاویری از نیروهای حوثی را نشان داد که با پوشیدن لباس‌های شخصی مسئولیت قاچاق موشک‌ها را بر عهده دارند و گفت که ایران از بندر الحدیده برای قاچاق موشک‌ها استفاده می‌کند.

در این نشست خبری سخنگوی ائتلاف عربی حمایت از دولت قانون یمن همچنین ویدئوی از انتقال و جابجایی سامانه‌های پرتاب موشک توسط حوثی‌ها، همزمان با فرود و برخاست هواپیماهای سازمان ملل در فرودگاه بین‌المللی صنعاء به نمایش گذاشت.

ترکی المالکی همچنین سامانه‌های راداری ایرانی را نشان داد که به همراه موشک ایرانی صیاد از سوی ائتلاف عربی حمایت از دولت قانون یمن کشف و ضبط شدند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا