دیدگاه‌ها

احواز اشغالى در حال نابودی

احمد غافلی زاده جلیعه

منطقه محروم « كوت عبدالله » یا همان شهرستان « کارون » در جنوب شهر احواز پايتخت واقع شده و شامل بیست روستا و محله است .
این منطقه به معنای واقعی از همه چیز محروم است ؛ کار ، خانه ، ملزومات اولیه زندگی ، خیابان و کوچه های استاندارد و آب لوله کشی هیچ چیز اینجا نیست .
هر چند ماه یک بار پس از بارش باران ، بالا آمدن فاضلاب و سرازیر شدن آن به سمت خانه های مردم اسباب و اثاثیه آنها را نابود می کند .
عجیب اینکه پس از گذشت سالها و تکرار چندباره این اتفاق ، هیچ راه حلی برای درمان آن از طرف مسئولان محلی و استانی ارائه نشده است .
دیوارهای پوسیده خانه ها و بوی نم فاضلاب مردم را کلافه کرده و بسیاری از قدیمی ها در سال های اخیر مجبور به ترک این محله شده اند .
مسئولان شهرداری ، سازمان هلال احمر ، بنیاد مسکن و شهرسازی نیز همچنان اهالی این منطقه را در بلاتکلیفی نگه داشته اند و حتی مردم می گویند همان وام سه میلیون تومانی نیز به بسیاری از اهالی این منطقه تعلق نگرفته است .
با سرازیر شدن چندباره فاضلاب شهری به خانه های مردم و ماندگاری پساب های آلوده و تل زباله ، حالا شیوع بیماری های ویروسی و عفونی هم در منطقه بسیار زیاد شده و شبکه بهداشت این منطقه به مردم هشدار داده است .
هشداری که البته بی فایده به نظر می رسد ؛ زیرا اگر این مردم امکان نقل مکان از این منطقه یا حل مشکل فاضلاب را داشتند ، لحظه ای درنگ نمی کردند .
در کنار نابودی خانه ها ، مرگ دلخراش کودکان کوت عبدالله بر اثر سقوط در کانالهای فاضلاب هم یکی دیگر از دردهای شهروندان است .
۲۶ بهمن ۱۳۹۶ بود که « دانیا نواصری » آخرین بار کودک سه ساله به هوای بازی کمی از خانه خود دور شد ، بدون آنکه بداند قرار است آخرین گامهای زندگی کوتاه خود را بردارد کودک سه ساله حوالی عصر به داخل جوی نسبتا بزرگ و روباز یکی از محلات کوت عبد الله افتاد که از لجن سیاه و قیرگون آکنده است . او جان خود را در میان لجن ها از دست داد و پیکر بی جان او چند ساعت بعد از میان فاضلاب بیرون کشیده شد . به گفته شهروندان این منطقه ، مشکلات مرتبط ساماندهی فاضلاب  کوت عبدالله سالهاست که ادامه دارد .
مشکلاتی که البته مخصوص کوت عبدالله نیست و در سایر شهرهای احواز هم مشاهده می شود .
ناقص مدیریت شهری کوت عبدالله نیز مدیریتی است و شورای شهر آن به دلایلی که محرمانه اعلام شده ، در اسفند ۱۳۹۸ منحل شد ، تا جایی که امروز به جای نمایندگان مردم در جایگاه نظارتی این شهرداری ، فرمانداری انتظامي بر عملکرد شهرداری کوت عبدالله نیز نظارت می کند .

مرکز اطلاع رسانی جبهه دموکراتیک مردمی الاحواز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا