الاحوازجغرافياي ايران جعليملل تحت ستم

اظهارات گزارشگر ویژه سازمان ملل جاوید رحمان درباره وضعیت حقوق بشر در جغرافیای جعلی موسوم به ایران در جلسه‌ی کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل

روز گذشته دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰جلسه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل جلسه‌ای درباره وضعیت وخیم حقوق بشر در جغرافیای جعلی موسوم به ایران برگزار کرد. در این جلسه، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در جغرافیای جعلی موسوم به ایران، جاوید رحمان، گزارش تازه خود را ارائه داد و کشورهای مختلف درباره نقض حقوق بشر در جغرافیای جعلی موسوم به ایران اعلام موضع کردند.
جاوید رحمان گزارشگر ویژه ضمن اشاره به آمار بالای اعدام‌ها در جغرافیای جعلی موسوم به ایران گفت که صدور و اجرای احکام اعدام در ایران(جغرافیای جعلی موسوم به ایران) تقریبا در همه موارد مصداق سلب خودسرانه حق حیات است زیرا رویه‌های قضایی همواره عمیقا معیوب هستند، ابتدایی‌ترین اصول دادرسی منصفانه رعایت نمی‌شوند و روال قضایی شدیدا متکی به اعترافات اخذ شده تحت شکنجه است.
همینطور با نگرانی به اعمال گسترده مجازات اعدام علیه زندانیان متعلق به اقلیت‌ها و ناپدیدسازی قهری آنها اشاره کرد و توضیح داد که مقامات ایران( مقامات رژیم اشغالگر ایران) مرتبا این زندانیان را به صورت مخفیانه اعدام می‌کنند و محل دفن پیکرهایشان را مخفی نگه می‌دارند.
به بازداشت و‌حبس ناعادلانه مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی و سیاسی اشاره کرد و خواهان آزادی همه کسانی شد که فقط به خاطر استفاده مسالمت‌آمیز از حقوق مرتبط با آزادی بیان و عقیده بازداشت و زندانی شده‌اند.
در ادامه به جامعه بین‌المللی یادآوری کرد که استفاده از قوای قهریه مرگبار مشخصه‌ی بارز نحوه مواجه مقامات ایران (مقامات رژیم اشغالگر ایران) با کاربست حق تجمع توسط مردم است. وی سرکوب مرگبار معترضان در جریان اعتراضات ⁧اخیر در “احواز اشغالی” را بخشی از یک الگوی سرکوب سابقه‌دار دانست که از جمله در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ منجر به کشته شدن صدها نفر به دست نیروهای امنیتی شد.
به تعداد بسیار بالای موارد مرگ مشکوک در حین بازداشت در جغرافیای جعلی موسوم به ایران هم پرداخت. در این رابطه او از <<امیرحسین حاتمی>> و <<شاهین ناصری>> که به تازگی در زندان جان باختند یاد کرد و گفت که ویدیوهای درز کرده از زندان اوین شواهد روشنی از استفاده گسترده از خشونت در زندان های ایران(رژیم اشغالگر ایران) ارائه می‌دهند.
گزارشگر ویژه ضمن انتقاد شدید از بحران مصونیت در جغرافیای جعلی موسوم به ایران گفت افرادی که شواهدی مبنی بر دست داشتن آنها در نقض جدی حقوق بشر وجود دارد به جای اینکه پاسخگو نگه داشته شوند در مناصب بالای سیاسی قرار می‌گیرند. او گفت نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر این نکته را به وضوح برجسته کرده است.
رویه مصونیت مرتکبان نقض فاحش حقوق بشر از مجازات در ایران(جغرافیای جعلی موسوم به ایران) را گسترده و سیستماتیک خواند و برای نمونه به مصونیت ادامه‌دار مسئولان ناپدیدسازی‌های قهری و اعدام‌های شتابزده در جریان کشتار تابستان سال ۱۳۶۷و همین طور مصونیت مسئولان تیراندازی‌های مرگ‌بار به معترضان در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ اشاره کرد.
در رابطه با مصونیت سیستماتیک مرتکبان نقض حقوق بشر از مجازات، گزارشگر ویژه جاوید رحمان خاطرنشان کرد که حتی کسانی که در رابطه با همه گیری کرونا به دنبال پاسخگو کردن مسئولان بوده‌اند با آزار قضایی مواجه شده‌اند. وی خواستار آزادی فوری وکلا مصطفی <<نیلی>> و <<آرش کیخسروی>> و فعال مدنی <<مهدی محمودیان>> شد.
وی در سخنان پایانی خود تأکید کرد که در حال حاضر مجراهای قضایی لازم برای دادخواهی در ایران(جغرافیای جعلی موسوم به ایران)موجود نیست. وی جامعه جهانی را ترغیب کرد که برای برقراری عدالت تلاشش را افزایش دهد از جمله با به کارگیری سازوکارهای ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، و هشدار داد که بدون اقدام جامعه‌ جهانی، نقض فاحش حقوق بشر در ایران(جغرافیای جعلی موسوم به ایران)ادامه خواهد یافت.


امیر احوازی
مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
26/10/2021

http://WWW.ALAHWAZ.COM
https://t.me/adpffarsi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا