الاحواز

احواز اشغالی: نخل‌داران در واکنش به ممنوعیت صادرات: ناچار به فروش هستیم

در حالی که وزارت جهاد کشاورزی ایران اشغالگر، صادرات نخل خرما را ممنوع اعلام کرده است، نخل‌داران بر تداوم فروش نخل‌های خود به دلیل فشار معیشتی تحمیلی، تاکید دارند.

یکی از نخل‌داران دشتستان از توابع بوشهرین در کشور احواز اشغالی، با بیان اینکه ناچار به فروش هستیم، گفت: من در منطقه سعدآباد بیش از ۳۵۰۰ نخل دارم، تاکنون ۵۰ نفر نخل خود را فروخته‌ام و اگر مشتری خوبی باشد، بار دیگر این کار را می‌کنم.
وی طی‌ گفت‌وگویی افزود: واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد، کشاورزان به دلیل حمایت نشدن در حوزه‌های مختلف تحت فشار هستند.
به گفته نخل‌داران، خشکسالی، ریزگردها، گرانی نهاده‌های کشاورزی و عدم حمایت دستگاه‌های ذیربط، عامل اصلی وضعیت کنونی می‌دانند.

یکی از نخل‌داران می‌گوید: اگر آب، کود و رسیدگی خوب باشد، نخل در سال ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم محصول می‌دهد، اما در سال‌های اخیر، میزان تولید ما به ۳۰ کیلوگرم در سال کاهش یافته است. 
به گفته محسن رشیدفرخی رییس انجمن خرما، فروش نخل‌ها از ۱۰ تا ۱۲ سال پیش رواج داشته است، اما این روند در ٢ سال اخیر به شدت افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر، علاوه بر نخل‌های کم‌ثمر، نخل‌های پرثمر و جوان نیز قربانی می‌شوند، افزود: نخل‌داران یا باید بنشینند و شاهد مرگ درختان نخل خود باشند، یا برای فروش آن‌ها به ثروتمندان و شهرداران کشور‌های منطقه تصمیم بگیرند.

این در حالی است که به گفته زهرا خلیلی مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهادکشاورزی، تنها فروش ارقام غیربومی و غیرمثمر یا رقم مثمری که قابلیت تولید پاجوش ندارد، مجاز است.


مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
Http://WWW.ALAHWAZ.COM
Https://t.me/adpffarsi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا