الاحوازويديوها

مستندی دیگر از تاریخ احواز العربیه اشغالی

فیلم فوق یکی از قدیمی‌ترین ویدئوها از اولین روزهای حمله و تهاجم اشغالگران ایرانی به شمال احواز از بخش کرانه شرقی الاحواز که با هدف دستیابی به مناطق کوهستانی شمال تا منتهی الیه شمال شرقی کشور احواز العربیه صورت گرفت، را به تصویر می‌کشد. بعبارتی این هجوم از سمت شیراز، سیرجان، کرمان، داراب و اصفهان(ایران اصلی) صورت گرفت.

این کلیپ گواه روشنی است که رژیم اشغالگر ایران از همان روزهای اولیه تشکیل ایران جعلی در تلاشی سخت برای تغییر هویت و بافت جمعیتی این سرزمین بوده است. تمامی این سرزمین عربی و ساکنان آن بر طبق اسناد فراوان تاریخی غیرقابل انکار، چه قبل و چه بعد از اشغال نظامی آن توسط ایران جعلی، عرب هستند و بعد از اشغال نظامی، حکومت اشغالگر ایرانی کوشید تا منطقهٔ منفصل شمال الاحواز العربیة را ایجاد کند و بدین منظور مهاجرانی از قوم فارس و غیر فارس را به آن منطقه گسیل داشت.

با وجود همه این تجاوزات آشکار مخالف قوانین بین‌المللی و غیرانسانی ایرانیان اما، ملت عرب ساکن در شمال الاحواز العربیه بر حفظ هویت خود و سرزمین‌شان و پیوند آن با تاریخ و جغرافیای مام احواز و ملت عرب آن اصرار ورزید.

در دوران دولت عربی مشعشعیان در احواز، دو دولت صفوی و خلافت عثمانی آن را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناختند. تا اینکه دولت کعبیه (از 1724 تا 1925م) در احواز قدرت را بدست گرفت و استقلال این سرزمین عربی را تا زمان سقوط آن در سال 1924 بدست قشون رضاخان پالانی حفظ کرد. قبل از سقوط آن، در سال 1920م، انگلستان با دولت تازه تأسیس ایران جعلی که به دلیل اقتضائات متعدد سیاسی آنزمان تشکیل شد، موافقت کرده بود که شاهزاده‌ احواز(عربستان) را کنار گذاشته و کل این سرزمین را به ایران جعلی تازه تأسیس الحاق و ضمیمه کند. کشف نفت در احواز العربیه اشغالی به ویژه در شهر عبادان واقع در حاشیه شمالی خلیج عربی و وجود سرزمین‌های طلایی حاصل‌خیز کشاورزی و همچنین وجود پرآب‌ترین رود منطقه خاورمیانه یعنی کارون که دشتهای چشم نواز و زمین‌های کشاورزی را آبیاری می‌کرد، چشم طمع ایرانیان غارتگر را به این خطه پاک عربی دوخت.

پس از اشغال نظامی احواز ده‌ها هزار خانواده عرب بدلیل بربریت و توحش و کشتاری که رضاخان پالانی مقبور در الاحواز از خود نشان داد مجبور به مهاجرت به اعماق سرزمین‌های فارس نشین مانند طهران، پایتخت دولت اشغالگر ایران و دیگر مناطق آن شدند. مناطقی خالی و برهوت از هرگونه منابع طبیعی.


منتظر ما باشید، اسناد زیادی منتشر خواهند شد.
این فیلم مربوط به 86 سال پیش(1931 م.) است که برای نخستین بار توسط مجله عرب شمال الأحواز اشغالی منتشر شده است.


فؤاد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دموکراتیک مردمی الاحواز
Http://ALAHWAZ.COM
Https://t.me/adpffarsi

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا