الاحوازجبهه

اطلاعيه جبهه دمكراتيك مردمي احواز بمناسبت هجده دسامبر، روز جهانی زبان عربی

امروز جمعه 18 دسامبر مصادف با روز جهانی “زبان عربی” است که هر سال از سوی یونسکو و سازمان ملل متحد جشن گرفته می‌شود.

بدلیل تنوع گویش‌ها و قدرت اشتقاق این زبان، زبان عربی را می‌توان به جرات پربارترین زبان در تاریخ بشر دانست و كمتر زبان زنده‌ای در جهان امروز وجود دارد که واژه‌ای از زبان عربی به آن راه نیافته باشد.

ایران اشغالگر کماکان ملت عرب‌ احواز اشغالی و دیگر ملت‌ها از جمله کردها، ترک‌ها، بلوچ‌ها، ترکمن‌ها، گیلک‌ها، قشقائی‌‌ها، لرها و… را از تحصیل به زبان مادری محروم کرده و لهجهٔ فارسی را به عنوان تنها زبان رسمی در سیستم آموزشی به آنها تحمیل کرده است. لهجهٔ فارسی به لطف سیاست‌های نژادپرستانه به ابزاری ایدئولوژیک برای مبارزه با دیگر زبان‌ها و نابودی هویت ملت‌های غیرفارس از طریق فارسیزاسیون سیستماتیک و همانندسازی فرهنگی، تبدیل شده است.
بطور مثال بسیاری از فعالان عرصهٔ فرهنگی عرب را سرکوب و به زندان انداخته است. رژیم ایران اشغالگر با برگزاری هرگونه مناسک و مراسم مربوط به فرهنگ و زبان عربی، برخوردهای شدید امنیتی میکند.

رژیم اشغالگر ایران سال‌هاست به صورت عامدانه وجود ملت عرب را انکار کرده و برای تحقق این مهم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.»
انسان‌های آزاده ملل تحت اشغال ايران!
آموزش به زبان مادری جزء ابتدایی ترین حقوق یک ملت است تا آزادانه به زبان مادری شان صحبت کرده، تحصیل کنند و فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داشته باشند. اما این مهم از نگاه حکومت اشغالگر ایران، سیاسی برداشت می شود.
ناگفته نماند که این خواسته هرگاه‌ از سوی فعالان حقوق بشر و فعالان فرهنگي هر ملتی در جغرافیای سیاسی موسوم به ایران از زمان رضا شاه تاکنون مطرح شده، با سرکوب شدید مواجه شده و انگ تجزیه طلبی خورده، به زندان یا اعدام محكوم شده و همينك دهها وصدها فعال فرهنگي عرب احوازي و فرزندان دیگر ملل تحت اشغال ايران به جرم علاقه به زبان مادري و برگزاری امور فرهنگي در اسارت هستند.
در پیشگفتار قطعنامه سازمان ملل آمده است‌: “مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نقش مهم زبان عربی در حفظ و گسترش تمدن و فرهنگ بشریت اذعان دارد” و درک می‌کند که «زبان رسمی 19عضو مجمع عمومی» است، اما اینک عربی زبان رسمی در 23 کشور دنیا است.”

نخستین جشن روز جهانی زبان عربی[که بیش٥٤٠ مليون نفر بدان تکلم می‌کنند و بیش از یک و نیم میلیارد نفر مسلمان مناسک دینی خود را بوسیله این زبان بجای می‌آورند]، توسط یونسکو در سال 2012م برگزار شد و خواستار ارتقای رسمی و بین‌المللی زبان عربی در این روز شد. اما تا كنون از أموزش براي بيش از ١٢ مليون عرب در احواز اشغالي توسط اشغالگران منع ميشود .

پيروز باد مبارزات ملت عرب احواز
جبهه دمكراتيك مردمي احواز
Alahwaz.com
١٨/١٢/٢٠٢٠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا