جهان

درون پهپادهای استفاده شده در حمله به آرامکو قطعات ساخت ایران اشغالگر پیدا شد

«مرکز پژوهش‌های تسلیحات در درگیری‌ها» روز چهارشنبه 19 فوریه 2020 در گزارشی فاش کرد که برخی قطعات پهپادهای مورد استفاده شده در حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی و همچنین پهپاد موجود در زرادخانه پیکارجویان حوثی یمن با قطعات پهپادهای رژیم ایرانی یافته شده در افغانستان و عراق تطابق دارد.

بر اساس همین گزارش‌ها دستگاه‌های ژیروسکوپ به کار رفته در این پهپادها، تنها در پهپادهای ساخته رژیم تروریست ایران پیدا می‌شود.

در گزارش دیگری نیز که از سوی سازمان ملل منتشر شد، آمده که کارشناسان سازمان ملل ژیروسکوپ مشابهی در یک پهپاد ایرانی که از سوی ارتش آمریکا در افغانستان شکار شد و همچنین در یک محموله موشک‌های کروز که در دریای عمان و به مقصد یمن قاچاق می‌شد، پیدا کردند.

این یافته‌ها ارتباط رژیم اشغالگر ایران با حملات آرامکو که برای مدت کوتاهی تولید نفت سعودی را متاثر کرد، نشان می‌دهد. همچنین نشان می‌دهد که رژیم تروریستی ایران به تامین و پشتیبانی تسلیحاتی از حوثی تروریست در یمن می‌پردازد.

جوناه لیف، رئیس «مرکز پژوهش‌های تسلیحات در درگیری‌ها» به آسوشیتدپرس گفت: «این ژیروسکوپ را بارها در تولید ایران مشاهده کرده‌ایم و با اطمینان می‌توانیم بگوئیم وجود این ژیروسکوپ در تولیدات حوثی‌ها نشان می‌دهد که از این قطعه از ایران وارد شده است.»

ژیروسکوپ قطعه‌ای است که پهپاد یا موشک کمک می‌کند هدف خود را مسیریابی کرده و مسیر خود به سوی آن را تصحیح کند. ژیروسکوپ‌های پیدا شده، نام شرکت سازنده روی خود ندارد و تنها در دو سری «وی 9» و «وی 10» رده‌بندی شده‌اند، اما بررسی شماره سریال درج شده روی آنها نشان می‌دهد همه ژیروسکوپ‌های یافت شده، ساخت یک شرکت هستند.

بنابر اعلام مرکز پژوهش‌های تسلیحات در درگیری‌ها پهپاد «قاصف 1» حوثی‌ها از ژیروسکوپ نوع «وی 10» استفاده می‌کند و این همان ژیروسکوپی است که در پهپاد «ابابیل 3» به کار رفته است.

ژیروسکوپ نوع «وی 9» نیز در پهپادهایی که برای حمله به تاسیسات نفتی بقیق در ماه سپتامبر سال گذشته استفاده شده، به کار رفته است.

کارشناس پهپادی به مرکز پژوهش‌های تسلیحات در درگیری‌ها گفته‌اند: «ژیروسکوپ‌های عمودی در هیچ پهپادی، به غیر از پهپادهای ساخت ایران دیده نمی‌شود.» گزارش سازمان ملل نیز گفت که شرکت سازنده این ژیروسکوپ‌ها کماکان ناشناس است.
در میان لاشه موشک‌ها و پهپادهای نوع «صمد» و «قاصف» که از سوی حوثی تروریست مورد استفاده قرار می‌گیرد، ژیروسکوپ‌های نوع «وی 10» یافت شده است و کارشناسان سازمان ملل نیز ژیروسکوپ «وی 9» را پهپاد «شهید 123» که در نمایشگاهی در واشنگتن به نمایش گذاشته شده بود، مشاهده کردند. این پهپاد در اکتبر 2016 از سوی ارتش آمریکا در آسمان افغانستان شکار شد.

در ماه نوامبر 2019 نیز نیروهای دریایی آمریکا یک قایق بادبانی که در حال قاچاق موشک برای حوثی‌های یمن بود را توقف کرد. در موشک‌های کروز کشف شده در این محموله قاچاق از همین نوع ژیروسکوپ‌ها استفاده شده است.

نیروهای آمریکایی در این عملیات یک دستگاه کامپیوتر که برای هدایت این تسلیحات به کار می‌رود را نیز کشف و ضبط کردند و مشاهده شد که کیبورد نصب شده روی آن، به زبان فارسی است.

آمریکا و ائتلاف نظامی عربی حمایت از دولت قانونی یمن بارها اعلام کرده‌اند که ایران به حوثی‌ها تسلیحات می‌دهد و این تسلیحات از مسلسل‌های هجومی گرفته تا موشک‌های بالستیکی که به سمت سعودی پرتاب می‌شوند را شامل می‌شود.

فعال سیاسی: علی حردانی بور احوازی
مركز اطلاع رسانى جبهه دمكراتيك مردمى احواز
http://WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا