الاحوازحقوق بشر

آخرین تحولات مربوط به زندانیان احوازی در زندانهای شیبان و سپیدار

در روزهای 30 و 31 مارس 2020 زندانهای احواز اشغالی مانند شیبان و سپیدار شاهد قیام اسرای زندانی برای فرار و نجات جان خود از شیوع گسترده COVID19 در داخل زندانها و در بین زندانیان بود.

زندانیان بندهای مختلف زندان شیبان مانند بندهای 5، 6، و 8 و نیز زندان سپیدار که اسرای مختلفی از زنان و مردان را در خود جای داده است، دست به قیام زدند. این قیام منجر به تیراندازی نیروهای امنیتی بسوی زندانیان و شهادت تعدادی از آنها و زخمی شدن تعدادی دیگر شد.

براساس گزارشهای موثق خبری، نیروهای امنیتی زندان شیبان دستور تیراندازی را از یک رده یا مقام بالاتر در سپاه تروریستی پاسداران دریافت کرده‌اند. ( نام دقیق این رده نظامی مشخص نیست).

طبق آن دستور، هر زندانی که یک شورش جزئی را ترتیب دهد (یا آندسته از آشوبهای تعریف شده توسط مقامات اشغالگر ایران انجام دهند) نیروهای امنیتی مجاز هستند مستقیماً به سمت زندانیان تیراندازی کنند حتی اگر زندانی کشته شود. تیراندازی از فاصله نزدیک و با گلوله های جنگی (سلاحهای شکاری) صورت گرفته است. منابع خبری تاکید کردند که تعداد شهدا و مجروحان بسیار زیاد است. زیرا کف زندان ها و دیوارهای آن از خون زندانیان و قتل عام هایی که در آنها صورت گرفت کاملاً سرخ شده‌اند.

بخش‌های پنجم و ششم تقریباً بطور کامل طعمه حریق شدند و در حالی که این بخشها شدیداً در آتش می‌سوختند، نگهبانان زندان گاز اشک‌آور شلیک کرده و تعدادی را با شکلیک مستقیم گلوله جنگی به شهادت رساندند. این منابع می‌افزایند، وضعیت زندان‌ها بسیار وحشتناک بوده و بسیاری از اسرای زندانی آسیب دیده‌اند. برخی از آنان یا سوختند و یا مجروح شده و برخی دیگر به شهادت رسیده‌اند.

بیشتر خانوادههای زندانیان از وضعیت فرزندان و عزیزان خود مطلع نیستند و وقتی این خانوادهها به بیمارستان‌ها رجوع میکنند، مسئولین بیمارستان از پاسخ دادن به هرگونه سؤال مربوط به وجود زندانی خودداری می‌کنند. این منابع افزودند: برخی از زنان زندانی با تلاش سرویس های اطلاعاتی برای مخفی کردن زندانیان زن از خانوادههایشان وارد بخش زنان بیمارستان‌ها شدند.

این مرکز جزئیات مربوط به شهید الاحوازی، ملقب به سید علی زرقانی نجل فاخر21 ساله از شهرک “قلعه کنعان” را دریافت کرد. وی روز سه شنبه 31 مارس 2020 در قیام زندان سپیدار درگذشت.

شهید احوازی دیگری بنام آقای مهدی سیلاوی 27 ساله، که در محله “ملاشیه” در الاحواز پایتخت بود نیز در هنگام وقوع قیام، مدت حبس خود را در زندان شیبان سپری کرده بود. او بشدت مجروح شد و در آتش‌سوزی زندان سوخت. بر اثر شدت جراحات و سوختگی‌ها، سه روز بعد در بیمارستان “طالقانی” درگذشت.

آقای عادل ناصری 35 ساله و متاهل دارای یک فرزند، در حالی که منتظر اجرای حکم آزادی خود بود، در جریان انتفاضه اسرای زندان سپیدار توسط زندانبانان به قتل رسید. اداره اطلاعات ایرانیان تروریست به خانواده این شهید اطلاع داد که آقای عادل الناصری روز دوشنبه 6 آوریل 2020 به دلایل ناشناخته درگذشته است!. این خانواده که جسد شهید خود را برای خاکسپاری تحویل گرفته بود، متوجه شد که وی بوسیله گلوله به قتل رسیده است.

زندانی دیگری از الاحواز از زندان شیبان نیز وجود دارد که از سرنوشت وی هنوز اطلاعی در دست نیست. آقای عبدالله مرمزی 27 ساله فرزند جواد از بند 8، در جریان قیام مجروح شد. خانواده وی تاکنون نتوانسته‌اند از او اطلاعاتی بدست آورند.

این مرکز جزئیات مربوط به یک جوان احوازی را که در سلول انفرادی اطلاعات ایران اشغالگر درگذشت دریافت کرد. آقای عیسی المنصوری فرزند رمضان در حالی که به مدت سه ماه در زیر شکنجه‌های وحشیانه قرار داشت، خانواده وی روز پنجشنبه 9 آوریل 2020 مطلع شدند که فرزند آنها در اثر “حمله قلبی !!” درگذشته است.

آقای عیسی المنصوری در بازداشتگاه احواز مرکزی بود.

سرانجام این مرکز اطلاعات مربوط به جوان احوازی دیگری را که در روز چهارشنبه 8 آوریل 2020 ربوده شده بود دریافت کرد. آقای “اودی خویات” 16 ساله فرزند جعفر، ساکن شهر الفلاحیه. طبق اظهارات شاهدان عینی وی هنگام بازگشت به خانه خود، در حالیکه یک دستگاه خودروی پژو سیاه رنگ بدون پلاک وی را تعقیب میکرده، در گوشه‌ای از خیابان وی را محاصره نموده و دو عضو سرویس اطلاعاتی شروع به زدوخورد با وی میکنند. با فریادهای این نوجوان، پسر عموی او برای نجات او درگیر میشود. اما دو مأمور مخفی دیگر از خودرو خارج شده و با سلاحهای خود بطرف وی آتش گشودند و توانستند این نوجوان را با خود بربایند. تاکنون هیچ خبری از این نوجوان در دست نیست.

مرکز حقوق بشر الاحواز

مرکز اطلاع رسانی جبهه دموکراتیک مردمی الاحواز

مترجم: فواد فرج پور
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا