الاحوازجهانملل تحت ستمگزارش ها

چرا سرمایه گذاری در بورس، بازی دو سر باخت است؟

به موازات کاهش شدید ارزش پول ملی در سالهای اخیر، مردم برای حفظ ارزش نقدینگی خود، به سرمایه گذاری های مختلف روی آوردند، طلا، ارزهای معتبر خارجی، سپرده گذاری بانکی و بورس.

از طرفی تداوم تحریم‌های بین المللی علیه جمهوری اسلامی، در کنار کاهش شدید قیمت نفت در پی بروز بحران “کرونا” جمهوری اسلامی را مطمئن نموده که به عدد پیش‌بینی شده درآمدهای نفتی، نزدیک هم نخواهد شد.

همچنین اقتصاد ایران جعلی در پی رکود فزاینده، ناشی از بحران شیوع کرونا به شرایطی افتاده است که احتمال سقوط کمرشکن به عمق رکود نیز برایش محتمل است، از این رو چندان امیدی به مالیات بخش کسب‌ و کارِ کم رونق این جغرافیای سیاسی هم وجود ندارد. صادرات غیرنفتی نیز درگیر قرنطینه و مسدود شدن مرزهای کشورهای همسایه است.

از این رو رژیم برای ادامه حیاتش، با ترفندی فریبکارانه، به سراغ جیب مردم خصوصا اکثریت قریب به اتفاق ملت‌های تحت اشغال یعنی عرب، تُرک، بلوچ، و… آمد!

یکم اردیبهشت۹۹، رژیم دست به یک حیله اقتصادی جدید زد و سود بانکی بلند مدت را به 15% و کوتاه مدت را به 8% کاهش داد و حتی این خبر را به تک تک سپرده گذاران پیامک کرد!

تعیین این نرخ سود بانکی و در مقابل تورم 40 درصدی، سبب شد تا مردم نقدینگی خود را از بانک ها خارج و طبیعتاً بخشی از آن را به بورس منتقل کنند و اینگونه زمینه برای رشد حباب گونه بورس و بلافاصله عرضه فرصت طلبانه سهام شرکت های دولتی در بورس مهیا شد. حبابی که رژیم تولید کرد، تا کسر بودجه‌اش را از جیب ملل تحت اشغال خود جبران نماید!

به این صورت، بلافاصله “حسن روحانی” خواستار عرضه هرچه بیشتر سهام شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی در بورس شد، تا شاید بتواند از جیب این ملتها بخشی از کمبود منابع رژیم را جبران و به خیال خودش با این دوپینگ، از رودخانه پر تلاطم تحریم ها عبور نماید!

با این نیرنگ بزرگ و جیب زنی آشکار، واگذاری و عرضه 8 میلیارد سهم معادل 10 درصد از سهام ابرهلدینگ “شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی”(شستا) در بورس کلید خورد.

حال به آن سوی دردآورترِ این فریبکاری نگاهی می اندازیم!

“شستا” حدود 10 درصد از کلِ بازار سرمایه جغرافیای سیاسی ایران در بخش‌های انرژی، مالی، صنایع فلزی و معدنی و… را در اختیار دارد.
اما “شستا” مجموعه‌ای عظیم تجاری،صنعتی با مالکیتی عمومی و نه دولتی است، که اختیار تعیین مدیرعامل و هیئت مدیره این سازمان و در عمل زمام امورِ آن در دست دولت است!

اکنون رژیم در پی فروش دارایی هایی است که در واقع صاحب این دارایی ها، بازنشستگان و بیمه گذاران هستند و نه حکومت جمهوری اسلامی است.

بی شک، با وجود واگذاری بخشی از سهام “شستا” نیز، هیچ تغییری در نحوه تعیین مدیران این زنجیره شرکت‌ ها ایجاد نخواهد شد و کماکان همان روش استثماری قدیمی آخوندها یعنی سرمایه از ملل تحت اشغال و ریاست و مدیریت و منفعت برای آخوندها، درخصوص تامین اجتماعی نیز ادامه خواهد یافت!

از همه دردآورتر این که در این بازار مکاره، بخش اعظم واگذاری‌های سود دِه را نهادهای نظامی و یا امنیتی حکومتی صاحب می شوند، و بخش زیان دِه به عموم عرضه میگردد و با حباب ایجاد شده، بخش زیان دِه نیز مشتری دارد!

در حالی که این روزها رسانه های حکومتی در حباب بورس می دمند و مکارانه از سودهای کلان بورس کذائیشان میگویند و آن طرف، سهام داران جزء کد بورسی به دست در صف خرید سهام هستند! شرکتهای تولیدی بورس در حال ورشکستگی هستند و دولت در برابر کسری بودجه شدید قرار گرفته و حکومت مکار آخوندی به این فکر است تا بلکه بتواند بدون بدنامی، ریسک ورشکستگی خود را با مردم تقسیم نماید!

“معصومه آقاپور” عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تزویر و شارلاتانی جمهوری اسلامی، میگوید: در شرایط فعلی که مؤلفه‌ها نشان از رکود اقتصادی داشته، تقاضا، صادرات غیرنفتی، فروش و سرمایه در گردش شرکت‌ها، همگی رکود داشته و تامین تجهیزات آنها با مشکلات اساسی روبرو است، چگونه ممکن است صورت‌های مالی شرکت‌ها در ماه‌های آینده مثبت شود؟

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند، در شرایطی که اقتصاد این جغرافیای جعلی بحرانی است، بورس بسیار غیر قابل پیش بینی است. هرگونه رشد ناگهانی حباب است و دیر یا زود با ترکیدن این حباب، سرمایه های مردم از دست میرود و تا زمان ثبات اقتصادی، طلا و ارز همچنان کم ریسک ترین گزینه برای حفظ سرمایه است.

در واقع، اگر فردی تصور نماید که با شرایط سیاسی متلاطم جمهوری اسلامی و اقتصاد ورشکسته این جغرافیا، می تواند پیش بینی نماید که چه زمانی حباب بورس خواهد ترکید، تا قبل از آن سرمایه خود را نجات دهد، کاملاً در اشتباه است.

طمع، انسان را به وسیله اعتماد کاذب به پرتگاه می کشاند. در واقع با وضعیت کنونی و درگیری رژیم ایران با تمام جهان، باید گفت کسانی که با اعتماد بی جا وارد بورس شوند، با پایِ خود وارد تله شده اند!

منبع: کلمه

فواد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا