الاحوازجغرافياي ايران جعليجهانملل تحت ستم

برچیده شدن کرسی‌های زبان فارسی در جهان: زبان رسمی ایران(اشغالگر) فارسی نبود.

چکیده‌ای از سخنان حمید سلیمانی استاد و مدرس زبان فارسی؛ شنبه(29 اردیبهشت 1379) در گفتگو با نشریه «صبح قزوین» بیان داشت که زبان فارسی در خارج از ایران(اشغالگر) طرفداری ندارد.

حمید سلیمانی با اشاره به غیرکاربردی بودن زبان فارسی تاکید دارد: «در همه جای دنیا کرسی‌های زبان فارسی در حال برچیده شدن است. حتی در افغانستان نیز زمزمه‌هایی برای جایگزینی زبان فارسی وجود دارد. دور از ذهن نیست که افغانستان و تاجیکستان به تدریج به جرگه‌ی غیرفارسی زبانان بپیوندند.»

لازم به ذکر است؛ تُرکان افغانستان خواستار رسمی شدن زبان تُرکی در این کشور هستند. جمعیت تُرکان این کشور دست کم12 میلیون تخمین زده می‌شود.

سلیمانی همچنین اذعان دارد که «فارسی» تا صد سال پیش زبان رسمی ایران اشغالگر هم نبوده است. به گفته این استاد زبان فارسی؛ در ادوار مختلف زبان رسمی رایج در جغرافیای (سیاسی) ایران «تُرکی» و «عربی» بوده است.
وی در این خصوص می‌گوید: «در طول 1400 سال گذشته (ما فارس‌ها) یک حکومت مرکزی قوی و مستقل نداشتیم و ملتهای ترک و عرب حکومت‌های کوچک و بزرگی در گوشه و کنار این جغرافیا داشته بودند.»

وی همچنین درباره قدمت زبان(لهجهٔ) فارسی اضافه می‌کند:«فارسی در سده‌های سوم و چهارم هجری، از زبان دَری به عنوان یک زبان ادبی از خراسان و سیستان کهن سر بلند می‌کند.»

دولت ایران در حال حاضر در 62 کشور، 340 کرسی رایگان به زبان فارسی ایجاد کرده است. در این کرسی‌ها با صرف میلیاردها تومان، ترویج زبان فارسی انجام و از ایران اشغالگر به عنوان کشوری فارس زبان نام برده میبرد.

فارسی ﯾﮏ ﺯﺑﺎﻥ ﻋﻘﯿﻢ ﺍﺳﺖ که واژهﺍی از خود نداشته و زبانی علمی نیست. بنابراین در زمره “لهجه” و نه زبان قرار گرفته است.
در سال 1394 نیز یونسکو پیشنهاد دولت اشغالگر ایران مبنی بر “ثبت زبان ﻓﺎﺭﺳﯽ به عنوان ﻫﺸﺘﻤﯿﻦ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﯿﻦﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺩﺭ ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ” را قویاً رد کرد. چرا که از شروط بین المللی شدن یک زبان از جمله «حداقل زبان رسمی هفت کشور باشد» و «حداقل پانصد میلیون نفر به آن زبان تکلم کنند»، برخوردار نیست.

با این حال، دولت اشغالگر ایران همچنان سالانه میلیاردها تومان صرف ساخت واژگان جدید فارسی می‌کند. تنها در بودجه سال 1397 حدود 40 میلیارد ریال برای ساخت 275 واژه جدید لحاظ شد!!!.

علاوه بر این، سالانه میلیاردها تومان بر بودجه “فرهنگستان زبان فارسی” و “بنیاد سعدی” برای یکسان سازی اتنیکی، فرهنگی و زبانی در ایران جعلی افزوده می‌شود.

در مقابل، میلیون‌ها شهروند ملل غیرفارس تحت اشغال ایران از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی خود یعنی حق تحصیل به زبان مادری محروم هستند. آنها مجبورند به زبان تحمیلی وعقیم فارسی بخوانند و بنویسند.


فواد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا