الاحوازدیدگاه‌ها

چرا مقامات اشغالگر ایرانی مقصر بوجود آمدن قتل های ناموسی هستند؟

قاسم خزرجی (سنبل آرا)


بی شک قتل و قتل ناموسی یک معضل اجتماعیه و بوجود آمدن معضلات اجتماعی به عملکرد آن جامعه و عواملی که در آن وجود دارند بستگی دارد‌.

لازم است که اشاره شود به معضل قتل‌های ناموسی در دو دهه‌ی اخیر در احواز که حجم آن به اندازه‌ای نبود که به مرز مسئله برسد. اما بعد از انتفاضه بزرگ ۱۵ نیسان (اوریل) در سال ۲۰۰۵، با بیشتر شدن فشارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از جانب حکومت اشغالگر ایران این معضل تبدیل به مسئله جدی در این الاحواز شد.


قتل های ناموسی موجود در منطقه و حتی در کل جغرافیای موسوم به ایران ناشی از سیاست‌های استعمارگرایانه حکومت ایران می‌باشد. که با ایجاد و توسعه مشکلاتی همچون فقر ، حاشیه نشینی، مهاجرت‌های اجباری، تبعیض نژادی، دستگیری‌های فله‌ای بین جوانان و بریدن حکم طولانی مدت که کمترین آن پنج سال است و همچنان نبود سیستم آموزشی فرهنگی اجتماعی که توسط جوانا احواز اداره شود، ترویج اعتقادات مذهبی خرافی و اشتباه و نبود قوانین در سالهای آینده باعث متراکم شدن این همه مشکلات در روح و روان‌ یک شهروند احوازی و پدیدار شدن معضلات اجتماعی همچون قتل ناموسی می‌باشد.

در ادامه آماری از ارتباط میان میزان سواد و میزان درآمد با بروز این معضل را که بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ تهیه شده و در فصلنامه توسعه اجتماعی منتشر شده را ارائه می‌دهیم..

عواملی مانند میزان سواد، میزان درآمد از مهمترین عوامل این معضل‌های اجتماعی اینچنینی هست جدا از آن مذهب و شکل برخورد آن اجتماع و حمایت از یک ناهنجار هم دخیل هست که بنظر می‌آید زیر مجموعه دو عامل بالا یعنی میزان سواد و میزان درآمد است.
آموزش اجتماعی هم یکی از عواملی هست که نبود آن به بروز این معضل یعنی قتل ناموسی دامن میزند.
۱-
٪۴۲ قتل ها در متغیر میزان درآمد، بین درآمد ۱ میلیون تا ۲میلیون ۸۰۰ رخ داده و در درآمد ۶ میلیون به ٪۲ کاهش پیدا کرده درآمد بالاتر از اون هم تا ۱۰ میلیون تقریبا به صفر می‌رسد
یعنی هرچی درآمد کمتر درصد اقدام به قتل بالاتر می‌باشد.

۲- در متغیر دوم که میزان سواد هست در مقطع تحصیلی دیپلم به بالا کمترین میزان قتل رخ داده است و فرد بی‌سواد بیشترین میزان را شامل شده است. البته این متغیر یعنی میزان تحصیلات مقادیر بیسواد ، ابتدایی،راهنمایی، دیپلم، فوق دیپلم و لیسانس را شامل شده است.

در این تحقیق متغیر های دیگری هم بررسی شده بود که میتوان به شغل افراد اشاره کرد که در بیکار ، آزاد،راننده،فنی بیشترین میزان قتل و در مهندسی و دبیری کمترین میزان قتل رخ داده است.

شایان ذکر است که تنها مقصر بیکاری و کم سوادی مردم فقط وفقط سیاست‌های متعمدانه نژادپرستی و استعمارگرایانه حکومت اشغالگر ایران می‌باشد.
بوجود آمدن فاصله طبقاتی در احواز که طبقه زحمتکش و پرولتاریا را شهروندان احوازی ساکنان اصلی احواز را تشکیل می‌دهند. و طبقه ثروتمند و بورژوازی متشکل از مهاجران ایرانی که در صد سال گذشته به صورت برنامه‌ریزی شده به احواز انتقال داده شده و قدرت این خاک اشغال شده را به دست گرفتند. تقسیم ثروت به سود مهاجران و فقیر کردن شهروندان احوازی ، نبود آموزش به زبان مادری دست آورد حکومت اشغالی می‌باشد. که این جدا از مشکلات تبعیض آمیز و غیره است.

۱۸-۰۶-۲۰۲۰
مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی احواز
http://WWW.ALAHWAZ.COM
https://t.me/adpffarsi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا