الاحوازجغرافياي ايران جعليجهانملل تحت ستم

نیویورک تایمز: قرارداد بلندمدت چین با رژیم اشغالگر ایران، نفوذ چین در خاورمیانه را به شدت گسترش می دهد

چین و رژیم اشغالگر ایران بی سر و صدا یک قرارداد ویژه 25ساله امضاء کرده‌اند. “نیویورک تایمز” به پیش‌نویس این قرارداد 18 صفحه‌ای که “نسخه نهایی” نام دارد دست یافته است.

حضور گسترده چین در بنادر(تحت اشغال)ایران، امور بانکی، ارتباطات مخابراتی، راه آهن و ده‌ها حوزه دیگر در بندهای این قرارداد بلندمدت منظور شده است.

طبق این قرارداد، چین طی 25 سال آینده، به طور منظم، از پیش تعیین شده و با تخفیف بسیار زیاد، از نفت(به غارت رفته الاحواز اشغالی) استفاده خواهد كرد.

این سند همچنین به گسترش عمیق فعالیت‌های نظامی چین در جغرافیای سیاسی ایران مجوز میدهد. این برنامه شامل آموزش و تمرین‌های مشترک نظامی، تحقیقات مشترک نظامی، توسعه تسلیحات و همکاری‌های اطلاعاتی به مدت چند دهه است.

نزدیک 100 بند در این قرارداد گنجانده شده است، بندهایی بسیار مطابق با جاه طلبیهای چین برای گسترش نفوذ اقتصادی و استراتژیکِ این کشور در سراسر اوراسیا.

این قرارداد فرودگاه‌های جغرافیای سیاسی ایران، راه آهن‌ها، مترو، مناطق آزاد تجاری “ماكو” در شمال غربی ایران، حتی “عبادان اشغالی” را تحت مدیریت چین قرار می دهد.

این توافق نامه همچنین شامل کمک ویژه چین به مقامات (غارتگر) ایرانی برای کنترل و رصد بیشتر فضای مجازی در ایران می شود.

ایران(اشغالگر) یکی از بزرگترین تولیدکنندگان(و سارق نفت الاحواز اشغالی) در جهان بوده. اما صادرات نفت، بزرگترین منبع درآمد(سرقتی) تهران را به دلیل تحریم‌ها از دست داده است.

“فریدون مجلسی” دیپلمات سابق ایران، گفت: همه درها به روی ایران بسته است. تنها راه باز چین است. هرچه باشد، تا زمانی که تحریم ها برداشته نشود، این معامله بهترین گزینه است.
منتقدین، به قراردادهای مشابه قبلی سرمایه گذاری چین با کشورهایی در آفریقا و آسیا اشاره میکنند که این کشورها را به شدت به چین بدھکار کرده است.

نگرانی ویژه‌‌ این قرارداد 25 ساله، واگذاری بنادر(تحت اشغال) ایران از جمله دو بندر در سواحل دریای عمان به چین است، یک موردِ آن واگذاری بندر استراتژیک “جاسک” به چینی‌ها، درست در کناره خارجی تنگه باب السلام در ورودی خلیج عربی است، بخش اعظم نفت جهان از این آبراهه عبور میکند و واگذاری “جاسک” به چین موجب تسلط چین بر این تنگه راهبردیِ استراتژیک می شود.

فواد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
WWW.ALAHWAZ.COM

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا