جغرافياي ايران جعليجهانحقوق بشر

اندیشکده شورای آتلانتیک :چگونه اروپا می تواند به قربانیان ایرانی نقض حقوق بشر کمک کند؟

اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارشی نوشت: یک قاضی پیشین ایرانی به نام “غلامرضا منصوری” پس از سقوط از نورگیر هتلی در بخارست در 19 ژوئن کشته شد .

“قاضی منصوری” توسط گروه های حقوق بشری به جرم شکنجه تحت تعقیب بود، او با ویزای شینگن وارد آلمان شده بود، اما به محض انتشار حضور وی در آلمان ، او به رومانی گریخت.

با توجه به سابقه رژیم جمهوری اسلامی در ترورهای خارج از (کشور)، قتل هدفمند “قاضی منصوری” توسط رژیم ایران غیر ممکن نیست.

مرگ “قاضی منصوری” به این معناست که قربانیان بسیاری منجمله روزنامه نگاران و فعالان ایرانی، که به دستور او بازداشت و شکنجه شده اند، از اجرای عدالت در خصوص قاضی منصوری محروم ماندند.

قربانیان نقض حقوق بشر در ایران به این واقعیت ناامید کننده عادت کرده اند که عدالت در دادگاه‌های(جغرافیای جعلی موسوم به) ایران وجود ندارد. به ویژه در دادگستری تحت سرپرستی “ابراهیم رئیسی” متجاوز بدنام حقوق بشر که مسئول اعدام هزاران زندانی بی‌گناه در تابستان 1988 است.

با این حال ، اخیراً محاکمات روزافزون عاملان جنایات علیه مردم سوریه در آلمان و همچنین بازداشت “قاضی حمید نوری” در سوئد به جرم همدستی در قتل‌های گسترده “رئیسی” امید ایرانیان را برای اجرای عدالت در خصوص شکنجه‌ها و جنایات رژیم ایران علیه بشریت در اروپا زنده کرده است.

اکنون زمان آن فرا رسیده است که اروپا این شکایات را جدی گرفته و تعهد خود را برای پیگرد این جنایتکاران بین المللی تجدید کند ، به ویژه که بسیاری از قربانیان ایرانی اکنون شهروند و ساکن اروپا هستند.

مرگ “قاضی منصوری” اشتباهات مقامات اروپایی را نشان می دهد که برای جلوگیری از تکرارِ آن باید درس بگیرند.

دولت های اروپایی می توانند محاکمه عاملان جنایات رژیم ایران را که باوجود دست داشتن در شکنجه، جنایت علیه بشریت و سایر جنایات بین المللی وارد خاک اروپا شده اند را در اولویت قرار دهند.

شاکله‌ی قدرت در ایران تغییر می کند و آن دسته از جنایتکارانی که از ادامه حمایت‌های رژیم ناامید می شوند ممکن است به جای دیگری پناه ببرند. اخیراً با تغییر اوضاع سیاسی در ایران، شاهد هستیم که جنایتکارانِ رژیم ایران در حال ترک ایران و ورود به مرزهای اروپا هستند.

اکنون وقت آن است که دولت های اروپایی واحدهای قضایی رسیدگی به جنایات را برای بررسی این پرونده‌ها و جمع آوری مدارک با همکاری گروه‌های حقوق بشری که برای مستند سازی علیه جنایت‌کارانی که در ایران با رژیم جمهوری اسلامی همکاری کرده‌اند، هدایت و تقویت کنند.

فواد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا