الاحوازجغرافياي ايران جعليجهانملل تحت ستم

تحلیل وضعیت معترضان آبان۹۶ و دی۹۸ در زندان‌های رژیم اشغالگر ایران

اعتراض‌های سراسری مردمی دی‌ماه ۱۳۹۶ و آبان‌ماه ۱۳۹۸ در جغرافیای سیاسی موسوم به ایران، مجموعه اعتراضات رهبری‌نشدهٔ مردم علیه فقر، فساد و ظلم جاری در رژیم جمهوری ضداسلامی بود.

این اعتراضات با شعارهای معیشتی آغاز و دامنهٔ همگانی آن فراتر از مشکلات اقتصادی رفت و مخالفت‌ با کلیت نظام غیرمشروع جمهوری ضداسلامی به‌ویژه علیه ولایت جبارانه فقیه را دربرگرفت.

مقامات آدمکش قضایی و ترور و امنیت جمهوری ضداسلامی، معترضان را اغتشاشگران هدایت شده از سوی سرویس‌های خارجی نامیدند و بسیاری از معترضین را برای جلوگیری از اعتراضات بیشتر به شلاق، حبس‌های سنگین و اعدام خودسرانه محکوم کرده و می‌کنند.
عمده اتهام‌های این معترضین بیگناه عبارتند از: توهین به ماموران، تمرد از دستور آنها، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، تخریب اموال دولتی و اخلال در نظم عمومی است.

وضعیت اسرا و زندانیانِ اعتراضات ملل غیرفارس تحت اشغال ایران در دی‌ماه۹۶ و آبان‌ماه۹۸ که به اعتراف مسئولین جنایتکار نظام جمهوری ضداسلامی مجموعاً حدود ۱۵هزار نفر می‌باشند، بسیار اسف‌بار گزارش می‌شود. نهادهای صنفی و حقوق بشری و مجامع بین‌المللی به دفعات نسبت به وضعیت بازداشت شدگان ابراز نگرانی کرده‌اند.

۹ ماه پس از اعتراضات آبان‌ماه۹۸، bbc فارسی اعلام کرد که ده‌ها تن از معترضان با صدور احکام قطعی قضایی فقط در زندان فشافویه دوران محکومیت خود را می گذرانند.

در فهرست افشا شده‌ این شبکه خبری، این معترضان به یک تا ۹ سال حبس قطعی محکوم شده‌اند. علاوه بر حبس، برای معترضان حکم شلاق از ۵۰ تا ۷۴ ضربه هم صادر شد و چندین نفر هم حکم تبعید گرفته‌اند.

“قاسم شعله سعدی” حقوقدان و زندانی سیاسی سابق، درباره زندان فشافویه گفت، آب مصرفی زندانیان در سطل‌های بزرگ زباله که کثیف هم بود ذخیره می‌‌شد و دیوارها در این زندان مملو از ساس بود، فضا برای زندانیان کم بود و برخی در راهروها می‌خوابیدند.

دستگاه قضائی قصاب جمهوری ضداسلامی به تازگی برای امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی سه تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ حکم اعدام صادر کرده بود که کارزار کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #نه به اعدام جهانی شد و اجرای حکم را به تعویق انداخت.
اما بلافاصله احکام قضائی، ۵ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی ۱۳۹۶ در اصفهان به نام‌های مهدی صالحی، محمد بسطامی، مجید نظری کندری، هادی کیانی و عباس محمدی که در بهمن ۱۳۹۸، هرکدام به ۲ بار اعدام و ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند قطعی شد. در ۹ مرداد ۱۳۹۹، تماس این ۵ نفر با خانواده‌هایشان قطع شده و این موضوع باعث نگرانی خانواده‌های آنها شده‌است.

همچنین، “مصطفی صالحی” از دیگر بازداشت‌شدگان اعتراضات دی ۱۳۹۶ در کهریزسنگ اصفهان، در صبح ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ اعدام شد. “صالحی” به قتل یکی از نیروهای بسیج متهم شده بود. اتهام‌ او در حالی است که جزئیات مشخصی بجز اتهام‌ اولیه ارائه نشده‌است. حتی مشخص نیست چه کسی وکالت او را برعهده داشت.

یکی از نزدیکان خانواده “امیرحسین مرادی” از دستگیرشدگان اعتراضات آبان ۹۸ گفته است: امیرحسین به ما گفته است که در بازپرسی‌ها، امین ناصری(از مسئولین دادسرای اوین) برای اعتراف‌گیری با شوکر وی را مورد شکنجه قرار داده است.
“امیرحسین” همچنین گفته که ایستادن یکی از بازپرسان پلیس امنیت بر روی قفسه سینه‌ام باعث ضربه دیدن دنده‌هایم شد. امیرحسین گفته که در پلیس امنیت گیشا، برای اخذ اقرار مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتم.

منبع خبرگزاری حقوق‌بشری “هرانا” به نقل از “امیرحسین” گفت: همینطور پس از انتقال به اوین هم ۱۳ بار توسط ماموران وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفتم، آنها با وعده‌ تحت درمان قرار گرفتنم برای بیماری‌ام مرا مجبور به نوشتن اعترافات اجباری کردند.

سعید تمجیدی و محمد رجبی برای اخذ اقرار، توسط ماموران پلیس امنیت گیشا تحت ضرب و شتم شدید قرار گرفته‌اند. آنها به نزدیکان خود گفته‌اند، اتهامات مطروحه ناروا بوده و ماموران طی بازجویی با لگد و باتوم ما را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

بسیاری از افرادی که در تظاهرات آبان۹۸ دستگیر و سپس آزاد شدند، عنوان می‌کنند که برای اعتراف به ارتباط با شبکه‌های خارج از کشور تحت فشار شدید بوده‌اند.

با وجود اینکه دستگاه قضائی قصاب جمهوری ضداسلامی هر هفته نشست خبری دارد، اما تا به امروز از اطلاع‌رسانی روشن در خصوص پرونده بازداشتی‌های اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ و آبان‌ماه ۹۸ اجتناب کرده است.


فواد فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی الاحواز
WWW.ALAHWAZ.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا