دیدگاه‌ها

تبلیغات و جنگ روانی (بخش ۱۹)

از آنجا که چریک‌ها مانند رژیم اشغالگر از رسانه‌های جمعی مانند روزنامه و رادیو و تلویزیون برای استفاده تبلیغاتی خود برخوردار نیستند، مجبور هستند برای این عمل از برقراری ارتباط رو در رو با مردم استفاده کنند.
مزیت فوق‌العاده این روش نسبت به رسانه‌های جمعی این است که شایعات دهان به دهان شده و واقعی تر پخش می‌شوند. چرا که تبلیغات تلویزیونی همگی تقطیع شده و تا حدود زیادی از واقعیات به دور هستند. و در این برهه زمانی کمتر کسی به تبلیغات و شایعه پراکنی های شبکه‌های اجتماعی و رادیو و تلویزیون رژیم اشغالگر اعتماد دارد.
همچنین چریک‌ها با این روش تبلیغی هم ارتباط روزمره و تنگاتنگ خود با مردم را حفظ کرده و هم بطور اتفاقی از زبان دیگر مردم اطلاعات مفید جدیدی دریافت خواهند کرد. نکته قابل توجه دیگر این است که اعتماد مردم را بسوی خود جلب خواهند کرد. بدین نحو که با وعده انتقام‌گیری از دشمن و عمل به وعده‌های خود، (مثل اعدام انقلابی جاسوسان، خائنین و سرکردگان رژیم) باعث توجه مردم بخود و کسب اعتماد آنها و نیز جلب همیاری مردم بنفع خویش خواهند شد.
آنچه که باعث شکست چه گوارا در بولیوی شد، قطع این ارتباط با مردم بود.
اعدام خائنین و سرکردگان رژیم اشغالگر، سبب صرف هزینه‌های هنگفت برای رژیم شده و مجبور به عقب نشینی خواهد شد. این روش اعدام باعث بازدارندگی بقیه خائنان در همکاری با دشمنان(خائنانی که هنوز شناسایی نشده‌اند) نیز میشود. بدین ترتیب مناطق کوچک یکی پس از دیگری آزاد می‌شوند و قدرت و تعداد نفرات چریکها و توانایی‌های بازدارندگی و هجوم آنان روز به روز افزایش خواهد یافت. این روشها توسط پارتیزانهای مقاومت فرانسه در زمان اشغال نازیها نیز بکار گرفته می‌شد.

تاکتیک‌ها‌
تاکتیک‌های چریکی براساس اطلاعات دریافتی، در کمین زدن و فریب دادن دشمن است. هدف آنها بی ثبات کردن اقتدار ایجاد شده بوسیله درگیری‌های طولانی مدت است. بهمن دلیل است که میگوییم توسل به جنگ چریکی می‌تواند هزینه‌های حفظ نیروهای اشغالگر و امنیتی را بالا برده و منجر به عقب‌نشینی آنها شود.
در جنگ چریکی تا آنجا که می‌توان باید از آسیب زدن به غیرنظامیان خودداری کرد. این تاکتیک میتواند پشتیبانی مردم را تأمین کند.

ابو عمر
مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی احواز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا